پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وقتی که اقیانوس‌ها داغ‌تر و اسیدی‌تر می‌شوند

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جهانی اقیانوس‌ها در سال ۲۰۲۱ از لحاظ دما و اسیدی بودن بیشترین رکورد را ثبت کرده‌اند و علاوه بر آن به لحاظ دمای بالا با ذوب شدن یخ‌های قطبی سطح آب اقیانوس‌ها بالا تر آمده است.

 

پتری تالاس، دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی طی بیانیه‌ای می‌گوید: اقلیم زمین در برابر دیدگان ما تغییر می‌کند گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی برای نسل‌های متعدد همچنان زمین را گرم‌تر خواهد کرد.

 

بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد ۲ راه پیش روی بشر قرار دارد یا باید تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد و یا اینکه با تغییرات فاجعه بار در وضعیت اقلیمی جهان روبه‌رو شویم.

 

بر اساس آمارها میزان دی اکسید کربن و متان جو زمین در سال ۲۰۲۱ در بیشترین میزان خود بوده است همچنین میانگین دمای کره زمین در سال قبل ۱.۱۱ درجه سانتی‌گراد بیشتر از دوران ماقبل صنعت بوده است و دانشمندان هشدار می‌دهند که اگر این میزان، عدد ۱.۵ درجه را رد کند آثار گرمایش کره زمین بسیار شدید خواهد بود.

 

هوای سال ۲۰۲۱ به خاطر پدیده لانینیا در مقایسه با ۲۰۲۰ معقول‌تر بود اما با این وجود این سال جزو هفت سال داغ کره زمین است و به گفته تالاس زودتر یا دیرتر در گرمای سالانه رکورد خواهیم زد.

 

اقیانوس‌ها، مهم‌ترین محل برای جذب گرمایش هستند، آن‌ها در ۱۷۳ سال اخیر ۹۰ درصد دمای اضافی اتمسفر و ۲۳ درصد دی اکسید کربن تولید انسان ها را جذب کردند. بر اساس این گزارش طی ۲۰ سال اخیر اقیانوس های کره زمین بسیار گرمتر شدند که در ۲۰۲۱ رکورد زده است و پیش‌بینی می‌شود این روند گرم شدن ادامه داشته باشد.

 

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جهانی این افزایش دما شاید برای هزاران سال هم قابل برگشت نباشد؛ اقیانوس‌های این کره خاکی طی ۲۶ سال اخیر در اسیدی‌ترین حالت خود هستند و این امر به دلیل جذب دی‌اکسیدکربن اتفاق افتاده است.

 

طی یک دهه اخیر آب سطح دریاها ۴.۵ سانتی‌متر بالاتر آمده است و بر اساس آمار از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ میزان سطح دریاها نسبت به سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

 

 

سازمان هواشناسی جهانی فهرستی اعلام کرده که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت به دلیل موج‌های گرما، آتش‌سوزی‌های طبیعی، سیل و سایر فجایع وارد شده است؛ بر اساس همین گزارش آمریکا داغ‌ترین تابستان خود را تجربه کرده است.

 

گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تسریع به‌کارگیری فناوری باتری را خواستار شده است و از کشورهای صنعتی نیز خواسته برای عبور از سوخت‌های فسیلی و مقابله با تغییر اقلیم، محدودیت‌های مالکیت فکری را تسهیل کنند. طی گزارشی نیز فهرستی از ناکامی بشر در مقابله با اختلال اقلیمی را وصل کرده و ادامه داده است: سیستم انرژی جهان از کار افتاده است و هر لحظه ما را به فاجعه اقلیمی نزدیک‌تر می‌کند.

 

بنا به گفته گوترش، هزینه فناوری‌های تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر کاهش یافته که این امر ازجمله موانع استقرار این فناوری‌ها در سطح گسترده است.

 

دبیرکل سازمان ملل متحد هماهنگی بین‌المللی برای تولید انبوه و ایجاد تنوع در زنجیره عرضه از فناوری انرژی‌های پاک را خواستار شده است. گوترش تاکید داشته تا فرایند صدور مجوز برای انرژی‌های پاک تسهیل شود و دولت‌ها برای این امر یارانه اختصاص دهند.

 

روسیه ۴۰ درصد گاز طبیعی و ۲۷ درصد نفت اتحادیه اروپا را تامین و از این محل ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند برای همین کمیسیون اروپا تلاش دارد به اتکای به نفت و گاز روسیه پایان دهد. اتحادیه اروپا نیز طرح‌هایی را برای تسریع انتقال انرژی‌های سبز اعلام داشته اما همزمان روی سرمایه‌گذاری خطوط لوله در سایر کشورها تاکید دارد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992