پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28081

«ورزش» نسخه‌ای برای درمان آرتروز

آرتروز یکی از بیماری‌هایی است که اغلب سالمندان به آن مبتلا هستند؛ بر اساس آمار ۴.۳۱ درصد افراد دچار یکی از بیماری‌های روماتولوژی هستند که از این تعداد ۱۱ درصد دچار التهاب و ۸۹ درصد به بیماری غیرالتهابی ابتلا دارند.

 

به گزارش خانه روشن، در حال حاضر ۲ تا ۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که شیوع آن در زنان بیش از مردان بوده و اوج سنی ابتلا بین ۳۰ تا ۵۰ سال است.

 

مشکلات ناشی از بیماری‌های روماتیسمی تنها به محدودیت در تحرک و فعالیت‌های روزمره بازنمی‌گردد بلکه اثرات این بیماری می‌تواند منجر به نارسایی اعضا و مرگ یا بروز مشکلاتی مثل درد، خستگی، تغییر تصویر ذهنی از خود و حتی اختلالات خواب شود.

 

مفاصل بدن با افزایش سن آسیب خواهند دید و برخی از مبتلایان ممکن است علائم خفیف مشاهده کنند اما عده‌ای نیز هستند که ممکن است درد، سفتی، تورم و التهاب شدید داشته باشند که در این مواقع ورزش کردن برای بیماران سخت خواهد بود، اما محققان معتقدند ورزش می‌تواند بهترین مداخله در این بیماری باشد.

 

ورزش کردن افزایش قدرت عضلانی، تقویت استخوان، کنترل وزن و افزایش اعتماد به نفس را در پی دارد و موجب کاهش درد مفاصل می‌شود برای همین عضلات و مفاصلی که قدرت خود را از دست می‌دهند سخت می‌شوند. بسیاری از افرادی که به دردهای مفصلی مبتلا هستند به‌خاطر درد از ورزش کردن هراس دارند و این در حالی‌است که ورزش نکردن موجب از بین رفتن عضلات و ضعیف شدن آن‌ها می‌شود.

 

مشکلات ناشی از بیماری‌های روماتیسمی تنها به محدودیت در تحرک و فعالیت‌های روزمره بازنمی‌گردد بلکه اثرات این بیماری می‌تواند منجر به نارسایی اعضا و مرگ یا بروز مشکلاتی مثل درد، خستگی، تغییر تصویر ذهنی از خود و حتی اختلالات خواب شود.

 

دکتر وندی هولدن، سخنگوی موسسه خیریه آرتریت اکشن انگلیس در خصوص استفاده از وزرش برای بهبود آتروز می‌گوید: بسیاری به اشتباه معتقدند ورزش می‌تواند به مفاصل آسیب برساند به همین دلیل این دستورالعمل جدید بسیار مهم است و امیدواریم بیماران را توانمند کند و به آنان اعتماد به نفس بیشتری بدهد تا تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کند چون ورزش واقعاً بهبود درد و کیفیت زندگی شان کمک می‌کند.

 

ورزش می‌تواند عضلات را بسازد و به حفظ وزن سالم افراد کمک کند که این مهم‌ترین مقوله در مدیریت آرتروز است.

 

برای تشخیص این بیماری نیازی به اسکن نیست و حتی مسکن قوی هم توصیه نمی‌شود اما پزشکان هنگام درد استفاده از کرم یا ژل ضد التهاب و یا مصرف قرص ایبوپروفن یا نوع مشابه داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی را پیشنهاد می‌دهند.

 

در روش دیگر، ممکن است جایگزین کردن مفصل بهترین گزینه باشد ولی بعضی از بیمارستان‌ها به‌دلیل اضافه‌وزن بیماران را پذیرش نمی‌کنند اما باید بگوییم که چاقی مانع این جراحی نیست. فراموش نکنیم که کاهش وزن با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش فشار روی مفاصل را می‌کاهد.

 

دکتر پل کریسپ از موسسه ملی بهداشت و مراقبت بریتانیا می‌گوید: تقویت عضلانی و تمرینات هوازی می‌تواند بر مدیریت این بیماری تاثیر بگذارد کیفیت زندگی بهتری را برای افراد فراهم کند.

 

ورزش کردن افزایش قدرت عضلانی، تقویت استخوان، کنترل وزن و افزایش اعتماد به نفس را در پی دارد و موجب کاهش درد مفاصل می‌شود برای همین عضلات و مفاصلی که قدرت خود را از دست می‌دهند سخت می‌شوند.

 

وی اضافه می‌کند: شروع ورزش می‌تواند در ابتدا برای برخی از افراد ناراحت‌کننده باشد اما باید از آن‌ها حمایت شود و اطلاعات کافی در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا در طولانی‌مدت وضعیت خود را مدیریت کنند؛ ما تصمیم گرفته‌ایم که برخی مسکن‌ها مانند پاراستامول و برخی داروهای افیونی را برای آرتروز توصیه نکنیم چون شواهد نشان داده که فواید کمی در مصرف آن‌ها وجود دارد یا اصلا فایده ندارد؛ همچنین مواد افیونی در طولانی‌مدت باعث آسیب‌هایی ازجمله اعتیاد خواهد شد.

 

البته محققان تاکید کرده‌اند که ورزش کردن برای انواع دیگر آرتروز مانند آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی مناسب نخواهد بود.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992