پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تغییر اقلیم در پی تب زمین

طی سالیان اخیر شاهد افزایش دمای زمین، کاهش بارش‌ها، آتش‌سوزی و سیل هستیم که همگی نشان از تغییر اقلیم دارد و در هر نقطه از این کره خاکی خود را به یک شکل نشان می‌دهد.

 

به گزارش خانه روشن، امروزه در عصر صنعت قرار داریم که گازهای ناشی از سوخت‌های فسیلی باعث می‌شود زمین روزبه‌روز گرم‌تر شود به‌گونه‌ای که امروز شاهد گرم شدن ۱۱ درجه سانتی‌گرادی زمین هستیم. تغییر اقلیم موجب تغییرات آب و هوا شده است و خود را به چهار شکل موج‌های گرمای داغ‌تر و طولانی‌تر، خشکسالی‌های پایدارتر، سوخت بیشتر برای آتش‌سوزی و بارندگی‌های شدیدتر نشان می‌دهد.

 

موج‌های گرمای داغ‌تر و طولانی‌تر

 

موج‌های گرما ممکن است به‌دلیل پدیده‌ای به نام گنبد حرارتی شدید و طولانی شوند؛ در یک منطقه پر فشار هوای داغ رو به پایین حرکت می‌کند و موجب افزایش دما در یک قاره می شود سپس با ورود یک جبهه طوفان‌زا جابه‌جا شده و برای روزهای طولانی در یک منطقه ساکن خواهد شد برای همین امسال در هند و پاکستان شاهد گرمایی بی‌سابقه هستیم.

 

در نیمکره جنوبی نیز آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و برزیل همگی گرمای بی‌سابقه‌ای را شاهد بودند و دما در استرالیا نیز به بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید. همچنین در سال گذشته آمریکای جنوبی موج‌های پایدار گرما را تجربه کرد در غرب کانادا نیز دما به ۴۹.۶ درجه سانتیگراد رسید که با ۵ درجه اختلاف رکورد قبلی دما را زد؛ به گزارش شبکه جهانی انتساب آب و هوا، این موج گرما بدون تغییر اقلیم ممکن نبود، نظریه دیگری هم وجود دارد که دمای بالای قطب شمال باعث جت استریم و شکل‌گیری گنبدهای حرارتی شده است.

 

خشکسالی‌های پایدارتر

 

طولانی‌تر شدن موج‌های گرما به خشکسالی دامن می‌زند و در نتیجه میان دو موج گرما باران کمتری می‌بارد برای همین ذخایر آبی خشک می‌شوند و تقاضا برای آب افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه مصرف آب به ذخایر آبی فشار می‌آورد.

 

سوخت بیشتر برای آتش‌سوزی

 

در خشکسالی پوشش‌های علفی خشک شده در آتش‌سوزی مانند سوخت عمل می‌کند، امسال در نیمکره شمالی در برخی از مناطق فصل آتش‌سوزی زودتر از سال‌های پیش شروع شده است باید یادآور شویم که در دهه اخیر تعداد آتش‌سوزی‌های بزرگ و طبیعی افزایش پیدا کرده است.

 

دمای در حال صعود در آتش‌سوزی باعث تشکیل ابرهای بزرگ شده و آب و هوا را تغییر می‌دهد.
در سال گذشته تاثیر موج‌های گرما را در آتش‌سوزی‌های غرب کانادا مشاهده کردیم، رشد آتش‌سوزی به قدری بود که سیستم آب و هوایی خاصی را ایجاد کرد و ابرهای ناشی از این آتش‌سوزی باعث رعد و برق و آتش‌سوزی‌های تازه شدند.

 

بارندگی شدیدتر

 

در چرخه آب و هوا، هوای داغ باعث ایجاد رطوبت و بخار شده و در نهایت تشکیل ذرات آب و بارندگی را به‌دنبال دارد بنابراین هرچه هوا گرم‌تر شود بخار آب بیشتری در اتمسفر وجود دارد که منجر به تشکیل ذرات بیشتر آب و بارندگی شدید می‌شود.

 

در برخی از نقاط دنیا شاهد بارش‌های یک سال‌ منطقه طی یک هفته بودیم که پیتر گلیک متخصص آب از آکادمی ملی آمریکا رویدادهایی نظیر این را ناشی از تغییر اقلیم در سایر نقاط می‌داند و می‌گوید: وقتی بخش‌هایی که دچار خشکسالی هستند، مثلا سیبری یا غرب آمریکا، گسترش پیدا می‌کنند، این آب در جاهای دیگر و کوچک‌تری می‌بارد، و باعث سیل می‌شود.

 

فراموش نکنیم آب و هوا هیچ‌گاه ثابت نیست و متغیر است اما تغییر اقلیم به تغییرات آب و هوای کره زمین دامن زده است که امروز آثار آن را در جای‌جای دنیا مشاهده می‌کنیم.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992