پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری: آمادگی نظامی ارتش لحظه‌ای است

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران از آمادگی لحظه‌ای ارتش برای مردم یاری و کمک به مردم خبر داد و افزود: تلاش خواهیم کرد در جهت مردم یاری و کمک به مردم در عرصه‌های مختلف مشارکت بیشتری داشته باشیم.

 

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در  جلسه امروز سه شنبه شورای اسلامی شهر تهران، با تشکر از زحمات اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به عنوان یک شهروند، در تشریح وضعیت ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: ۲۹ فروردین روز ارتش است که این روز را به فرماندهی کل قوا و مردم کشور تبریک می‌گویم.

 

وی افزود: سال ۱۳۴۲ امام راحل که قیام خود را شروع می‌کنند، در سخنرانی خطاب به علمای اسلام و ارتشیان می‌فرمایند که اسلام در خطر  است. در حقیقت تکیه ایشان بر دو قشر علما و ارتشیان بوده است. در پیروزی انقلاب نیز حرکت بدنه ارتش که اوج آن  ۱۹ بهمن ماه بود، کاملا مشخص است.  نام‌گذاری روز ارتش  در ۲۶ فروردین سال ۱۳۵۸ تنظیم شد و نهایتا  ۲۹ فروردین توسط امام راحل به نام روز ارتش نامگذاری شد.

 

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با قرائت بخشی از فرمان امام  در خصوص ارتش جمهوری اسلامی ایران ،گفت: گروهک‌هایی در ابتدای انقلاب  به دنبال انحلال ارتش بودند و در شعارهای خود این موضوع را دنبال می‌کردند، اما نگاه عمیق  و آینده نگری امام (ره)موجب حفظ ارتش شد.در روزهای نخست انقلاب، تنها سپر انقلاب ارتش و کمیته ها بودند، لذا گروهک ها به دنبال این بودند  که سپر انقلاب را بگیرند و مسیر آن را  منحرف کنند، اما امام راحل جلوی این موضوع را گرفت و تذکر داد و وقتی تذکر مورد توجه قرار نگرفت روز ۲۹ فروردین را به نام روز ارتش نام گذاری کردند و حرکت بزرگی در جهت اقتدار انقلاب شکل گرفت.

 

وی در بخش دیگر ی از صحبت ‌های خود با اشاره به اصل  ۱۴۳ قانون اساسی که بر ماموریت ها و وظایف آن اشاره دارد، افزود: پاسداری از استقلال و تمامیت ارزی  کشور  بر عهده ارتش است و ویژگی‌هایی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران در قانون آن مورد تاکید قرار گرفته است. نخستین ویژگی ارتش اسلامی بودن است. ویژگی‌هایی دیگری همچون ولایی بودن، مردمی بودن، خود کفایی در همه ابعاد، انضباط ، سادگی، اقتدار و تدافعی بودن از دیگر ویژگی‌های ارتش است. خوشبختانه امروز همه این ویژگی‌ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران جاری و ساری است.

 

امیر سیاری در تشریح اقدامات ارتش پس از پیروزی انقلاب به عنوان سپر انقلاب اسلامی گفت:   گروهک ها پس از انقلاب اسلامی  در گوشه و کنار کشور به دنبال ایجاد اختلافات قومی و مذهبی  به ویژه در استان  های غربی کشور بودند که به فرمان امام(ره) ارتش در این نقاط مستقر  و ایستادگی گسترده ای کرد و مسیر دفاع از انقلاب و مبارزه با ضد انقلاب توسط ارتش تا دفاع مقدس ادامه پیدا کرد و در این مسیر شهدای بسیاری تقدیم شد.

 

وی اضافه کرد: در دفاع مقدس نیز علی رغم همه اتفاقات و ضربات وارده به بدنه ارتش، حمله دشمن بعثی توسط ارتش پیش بینی شده بود اما متاسفانه در آن مقطع  مورد توجه قرار نگرفت. پس از حمله و ورود دشمن به خاک جمهوری اسلامی  در ۳ ماه نخست نیروی زمینی ارتش به عنوان اولین وظیفه خود جلوگیری از پیش روی دشمن را به خوبی انجام داد.

 

وی افزود: نیروی هوایی در همان روز که فرماندهان ارتش بعثی به صدام گزارش دادند یک ساعت دیگر کمر جمهوری اسلامی  ایران شکسته خواهد شد دو ساعت پس از حمله به فرودگاه مهر آباد چندین استان عراق را باران کردند. در ۶۷ امین  روز دفاع مقدس یعنی ۷ آذر ۱۳۵۹ نیروی دریایی جمهوری اسلا می ایران کاملا نیروی دریایی عراق را منهدم کرد و کلا دست عراق از دریا کوتاه و صادرات نفت عراق قطع شد. عبور و مرور عراق از  دریا قطع شد که بزرگترین ضربه به توان اقتصادی و نظامیآن بود .در ادامه نیز  عملیات‌های مختلفی همچون ثامن الائمه، و عملیات‌های افتخار آفرین دیگری توسط ارتش رقم خورد.

 

وی تاکید کرد: اسکورت کشتی‌های تجاری در طول دفاع مقدس همواره انجام شد و ۱۰ هزار کشتی تجاری و نفت کش را اسکورت کردیم. عملیات افتخار آفرینی  انجام شد که نیروی هوایی در آن پایگاه‌های عراق را منهدم کرد. همگی این‌ها از مواردی بود که در طول دفاع مقدس توسط ارتش رقم خورد.

 

امیر سیاری در تشریح اقدامات ارتش پس از دفاع مقدس نیز گفت: در جهت آمادگی و ارتقاء سطح توان ارتش باید پس از دفاع مقدس حرکت می‌کردیم. سلاح‌های ما اکثرا غربی بود و به مرور نیازمند قطعات نوسازی و تعمیر بود. در سال ۱۳۶۰ در نیروی  دریایی جهاد خودکفایی شکل می‌گیرد  به شکلی که امرو ز ما تانک و توپ و خودرو و سلاح های دسته جمعی می‌سازیم هواپیما و سامانه  های پدافند هوایی می‌سازیم. امروز تمام مساحت کشور تحت پوشش سامانه پدافند هوایی چند لایه قرار گرفته است. در ۳۰ بهمن ۱۳۸۸  رهبری نخستین ناو شکن را که ساخت کشور بود به نام جماران الحاق کردند. در سال  ۸۲ ناوچه موشک انداز به نام پیکان در دانشگاه نوشهر توسط رهبری الحاق شد. امروز زیر دریایی می‌سازیم و در چرخه دفاع روی پای خود ایستاده ایم.

 

امیر سیاری در تشریح  وضعیت فعلی ارتش نیز گفت: اولین مولفه در ارتش نیروی انسانی است که امروز از بهترین جوانان کشور جذب نیرو داریم و با ارزش‌های ایرانی و اسلامی این نیروها آموزش می‌بینند. امروز تمام آموزش‌ها در داخل کشور انجام می‌شود و از استانداردهای جهانی برخوردار است. بهترین و مناسب‌ترین تجهیزات مورد نیاز خود را می‌سازیم و در حوزه نگهداری و تعمیرات همه اقدامات را انجام می‌دهیم. هر رزمایشی که برگزار می‌کنیم دنیا تکان می‌خورد با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهیم  اقتدار نظام جمهوری اسلامی را در عرصه دنیا به نمایش می‌گذاریم.

 

وی افزود: ورود به عرصه‌های جدید همچون عرصه سایبر و نبردهای جدید و  نبرد پهبادی و جنگ های الکترونیک مطابق با تهدیدات همگی انجام شده است.

 

وی تاکید کرد:‌ ظرفیت هایی در ارتش وجود دارد که هر کجا لازم باشد ارتش در کنار مردم قرار می‌گیرد مانند نقشی که ارتش در زلزله منجیل ، آتش سوزی‌ها و سیل‌های رخ داده در کشور و بحث شیوع کرونا ایفا کرد و به کمک مردم آمد.

 

وی افزود: بی‌تردید آمادگی نظامی ما لحظه‌ای است و از ظرفیت های مازادی که داریم در جهت کمک به مردم استفاده می‌کنیم. قطعا یکی از جاهایی که همیشه آمادگی حرکت دارد ارتش است. بی‌تردید از آنچه که توان برای مردم یاری داریم باید در جهت ارتقاء بهره بگیریم و مشارکت بیشتری برای مردم یاری  ایفا کنیم.

 

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان خطاب به اعضای شورای شهر درخواست کرد که شورای اسلامی شهر تهران، در مورد نامگذاری‌ها با توجه به انتظار  بدنه ارتش توجه بیشتری داشته باشد . همچنین در بحث فعالیت  تبلیغاتی به ارتش کمک های لازم را داشته باشند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992