پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پویش «ستاره‌های زمین» در جهت انس با قرآن

عضو شورای مردمی جلسات خانگی قرآن می‌گوید پویش مردمی ستاره‌های زمین در ماه مبارک رمضان یک حرکت مردمی و لبیک به فرمایش رهبری درباره تأکید به انس با قرآن است.

نشست خبری ستاد مردمی پویش «ستاره‌های زمین» ویژه جلسات خانگی قرآن کریم با حضور سید مصطفی حسینی دبیر این پویش برگزار شد.

حجت‌لاسلام حسینی در نشستی با خبرنگاران گفت: ماه مبارک رمضان بهار قرآن و بهترین فرصت برای ترویج جلسه‌های خانگی قرآن است. در سنت نبوی و اسلامی این تعبیر وجود دارد که «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآن؛ با تلاوت قرآن خانه‌های‌تان را روشن کنید» و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز فرمود کاری که یهود و نصارا با خانه‌های خود انجام دادند و کتاب مقدس و آیین‌های مذهبی را در کلیساها برپا کردند، انجام ندهید و خانه‌های‌تان را با نور قرآن احیا کنید.

وی افزود: چندسالی است که نسبت به احیای جلسه‌های خانگیِ قرآن، نهضتی آغاز شده است، به ویژه بعد از تأکید رهبری در سال ۱۳۹۸ که در دیدار با قاریان و حافظان، بیان داشتند باید دوره‌های خانگی قرآن احیاء شود.

عضو شورای مردمی جلسات خانگی قرآن از تولید محتوای قرآنی برای جلسه‌های خانگی خبر داد و گفت: در جلسه‌های قرآن خانگی، تمام اعضای خانواده حضور دارند. این جلسه‌ها آسان‌ترین و در دسترس‌ترین جلسه‌های انس با قرآن هستند که در آن نیازی به سبک آموزشی برای نحوره برگزاری ندارد. در مراکز پشتیبانی و قرارگاه‌های مردمی این پویش، تولید و توزیع محتوا صورت می‌گیرد و بسته‌هایی برای آموزش روخوانی، تفسیر و مفاهیم قرآن در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

حسینی گفت: هزاران شخصیت قرآنی در کشور داریم که اگر جامعه قرآنی این اهتمام را داشته باشند، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جلوگیری از کرونا، این جلسه‌های قرآنی به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود. یکی از تلاش‌های عمده ما در این مجموعه، گفتمان‌سازی است. امروز خیلی از افراد از خواندن قرآن محروم شده‌اند، ضمن اینکه می‌توان در روز یک آیه تا یک صفحه قرآن را در هر مکانی قرائت کرد. در ماه مبارک رمضان، انس با قرآن بیشتر می‌شود و می‌توان روزانه یک صفحه از قرآن را تلاوت کرد و فضای قرآنی را در جامعه زنده کرد؛ از این رو در این پویش به صورت غیرمستقیم در تبلیغات محیطی با استفاده از توان تیم‌های هنری، جمع‌های کوچک قرآنی را در هر محیطی به نمایش گذاشته‌ایم.

وی افزود: این پویش مردمی با ۲ شعار «جایی نیست که نشود قرآن خواند؛ هر جایی می شود قرآن خواند» فعالیت می‌کند. در هر زمان و مکانی از شبانه‌روز انس با قرآن ممکن است و محدودیتی نخواهیم داشت. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سامانه ستاره‌های زمین (setare114.ir) مراجعه کنند و هدیه قرآنی دریافت کنند.

حسینی با اشاره به اینکه یک پژوهش گسترده در خصوص جلسه‌های خانگی قرآن صورت گرفته است، گفت: کتاب «جلسات خانگی قرآن» نوشته محسن قربانیان در هفت فصل به بررسی جلسات خانگی قرآن پرداخته و توسط انتشارات زبان قرآن منتشر شده است. این کتاب مبنای کار این پویش مردمی در بحث آموزش، تبلیغ و ترویج است و افراد متعددی در این زمینه سهم دارند، به گونه‌ای که در سال گذشته چهار هزار جلسه قرآن خانگی مورد تحلیل قرار گرفت تا بتوان از نقاط قوت آن بهره برد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992