پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رشد ۲۶ درصدی تخلیه کالای اساسی در بنادر کشور

سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش ۲۶ درصدی تخلیه کالاهایی اساسی در بنادر کشور طی سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ خبر داد.

میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی سال ۱۴۰۰ معادل ۲۶ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۸۲۲ تن بوده که در مقایسه با تخلیه ۲۱ میلیون و ۸۸۰ تنی کالاهای اساسی طی سال ۹۹، رشد ۲۶ درصدی را نشان می دهد.

میزان تخلیه گندم طی سال گذشته معادل ۶ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۴۱۲ تن بوده که نسبت به تخلیه ۳ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۱۸۰ تنی در سال ۹۹، رشد ۸۰ درصدی داشته است. در این میان میزان تخلیه جو معادل ۳ میلیون و ۸۷ هزار و ۴۶۸ تن بوده است که نسبت به تخلیه یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۲۸۹ تنی در سال ۹۹، رشد ۷۸ درصدی را نشان می دهد.

میزان تخلیه ذرت نیز در سال ۱۴۰۰ معادل ۹ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۷۹۳ تن بوده که نسبت به تخلیه ۹ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۵ تنی در سال ۹۹، رشد ۴ درصدی داشته است.

همچنین میزان تخلیه سویا طی سال گذشته معادل ۴ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۳۷ تن بوده که نسبت به تخلیه ۳ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۷۴۷ تنی در طول سال ۹۹، رشدی معادل ۱۱ درصد را تجربه می کند.

میزان تخلیه برنج هم معادل ۳۱۵ هزار و ۶۰۱ تن بوده که نسبت به تخلیه ۲۱۴ هزار و ۴۴۷ تنی آن در سال ۹۹، رشدی برابر ۴۷ درصد داشته است.

تخلیه شکر در بنادر کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۱ میلیون ۳۸ هزار و ۸۶ تن بوده که نسبت به تخلیه یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۵۳۴ تنی آن در سال ۹۹، کاهش ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

در این میان میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی مدت یاد شده معادل یک میلیون و ۵۹۷ هزار و ۴۲۵ تن بوده که نسبت به تخلیه یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۷۸ تنی این کالای اساسی در سال ۹۹، حاکی از رشد ۴۵ درصدی است.

در همین حال مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز از افزایش ۳٫۵ برابری صادرات کالا خبر داد و گفت: در سال جاری افزایش ترافیک کالا و کشتی در دستورکار قرار گرفته است.

بهروز آقایی با یادآوری این‌که سال گذشته شاهد رشد ۷۸ درصدی واردات کالاهای اساسی و افزایش ۳٫۵ برابری صادرات کالا در بنادر استان بودیم، افزود: تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی و نفتی به ترتیب ۶۸ و ۸ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد پیدا کرده است. جذب سرمایه گذاری ۲۱۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و  افزایش ۴۱ درصدی مجموع عملیات تخلیه و بارگیری از دیگر دستاوردهای حوزه بندری سیستان و بلوچستان در سال گذشته بود.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ می‌توان به الکترونیکی کردن استعلام دفاتر رسمی و الکترونیکی کردن دریافت اسناد و مدارک ورود و خروج شناور و حذف تمامی مراجعه های حضوری ارباب رجوع اشاره کرد.

به گفته وی، تکمیل و راه‌اندازی پروژه پوشش رادیویی سواحل استان، ساخت و تکمیل مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی پسابندر، کمک و امداد رسانی به ۱۶۳ نفر از دریانوردان منطقه، تهیه طرح جامع نیازمندی‌های علائم کمک ناوبری سواحل استان و برگزاری مانور استانی جستجو و نجات دریایی بخشی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته است.

وی درباره اهداف حوزه بندری سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱، ‌عنوان کرد: اقدام عملی در جهت حرکت در راستای شعار سال جاری، افزایش ترافیک کالا و کشتی، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌های لجستیکی بندر چابهار با استفاده از طرح های بخش خصوصی و توسعه کسب و کارهای بندری و ایجاد اشتغال پایدار از مهم‌ترین اهداف سال جاری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در مورد اهداف حوزه دریایی سال ۱۴۰۱ در استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: تدوین، تصویب و اجرای طرح اقتضایی مقابله با حریق دریایی در آب‌های استان، واگذاری امور تصدی‌گری اداره بازرسی و ثبت شناورها به بخش خصوصی با توجه به قوانین و مقررات، بهبود ارائه خدمات دریایی به شناورها، پایش انجام ممیزی از بنادر وابسته و غیروابسته در راستای ارتقای ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی و تلاش مضاعف در جهت تسهیل مبادلات تجاری دریایی از مهم‌ترین اقداماتی است که در سال جاری باید مدنظر قرار گیرد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992