پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حجم تجارت ایران با اوراسیا بالای ۵ میلیارد دلار است

طبق گفته عضو اتاق بازرگانی ایران، حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۱ ماهه پارسال به ۵ میلیارد و ۳۴ میلیون و ۹۴ هزار دلار رسید.

محمدرضا کرباسی گفت: یکی از کشورهای عضو اوراسیا ارمنستان است که در چند وقت گذشته وزیر صمت به این کشور سفر داشته است، بهبود تجارت با اوراسیا می تواند از طریق ارمنستان نیز صورت بگیرد، برای این امر نیازمند ناوگان های فعال حمل و نقلی هستیم که این ناوگان ها باید نوسازی شوند تا از این طریق به ارمنستان و کشورهای اوراسیا کالا صادر کنیم.

در ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صادرات کالایی ایران به همه طرف‌های تجاری اوراسیا به جز بلاروس افزایش یافته و واردات ایران از  این کشور به جز قرقیزستان با افزایش همراه بود است.

طبق آمارهای منتشر شده از  اتاق بازرگانی تهران وضعیت تجارت ایران به کشورهای اوراسیا طی ۸ ماه نخست ۱۴۰۰ به شرح زیر بوده:

 

با توجه به جدول بالا میزان صادرات از کشور روسیه ۳۷۰،۲ میلیون دلار، ارمنستان ۱۴۱.۵ میلیون دلار، قزاقستان ۱۱۳.۸ میلیون دلار، قرقیزستان ۵۲ میلیون دلار و این عدد برای بلاروس ۱۱.۲ میلیون دلار است.

در مجموع برآیند تحولات مزبور منجر به تضعیف ۴۷ درصدی کسری تراز تجاری ایران با گروه اوراسیا طی ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شده است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992