پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فهرست ارزان شدن ۵هزار کالا در دولت سیزدهم

وزارت صمت فهرست ۵ هزار قلم کالا در ۳۴ گروه مصرفی که در دولت سیزدهم با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده و حذف دلالی، ارزان شده‌اند را منتشر کرد.

به گزارش«خانه روشن»به نقل از  ایرنا، یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم حذف دلالی از چرخه توزیع کالاها است که مرحله اول آن با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها به جای قیمت مصرف‌کننده اجرا شد.

با اجرای این طرح، سهم دلالان از قیمت کالاها که گاه تا نصف قیمت مصرف‌کننده هم می‌رسید، به شدت کاهشی و در برخی کالاها صفر شده است. نتیجه آن که با کاهش سهم دلالان، کالاهای مصرفی با قیمت واقعی به دست مردم می‌رسد که نسبت به چند ماه قبل حتی تا نصف هم شده است.

وزارت صمت جهت تنویر افکار عمومی در موضوع طرح خرید شفاف و آثار به دست آمده از اجرای این طرح، جدول مقایسه قیمتی این کالاها را منتشر کرد.

این جدول شامل نام و قیمت پنج هزار قلم کالاست که ضمن درج قیمت پیشین آن‌ها، قیمت تولیدکننده و قیمت نهایی مصرف‌کننده را نیز دارد و در نهایت میزان کاهش نرخ آن‌ها از زمان اجرای این طرح را نشان می‌دهد.

نکته مهم آن است که این کاهش قیمت در خصوص ۵ هزار قلم کالا و نه ۵ هزار نوع کالا است؛ به این معنی که ۵ هزار قلم کالای مشمول کاهش قیمت در مجموع در ۳۴ گروه کالایی قرار دارند.همچنین ای

ن موضوع باید مدنظر قرار گیرد که طرح خرید شفاف از حدود ۳ ماه پیش آغاز شده و تا تابستان ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

در طرح خرید شفاف برای ایجاد شفافیت و رقابت‌آفرینی، محصولات و کالاهای پرگردش (سرمایه‌ای و مصرفی) در چهار مرحله مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده شدند.

براساس این جدول از زمان اجرای طرح خرید شفاف، قیمت ۵ هزار قلم کالا سیر نزولی داشته‌ است.

فهرست کالاهایی که در دولت سیزدهم ارزان شده است، در لینک زیر قابل مشاهده است.

گروه‌های کالایی

فهرست ۵ هزار کالا

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992