پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

هشدارپلیس برای سرقت خانه های خالی در ایام نوروز

رضا مؤذن، معاون مبارزه با سرقت فرماندهی انتظامی کشور با بیان اینکه مردم در تعطیلات نوروزی خانه‌ها را خالی از سکنه نکنند، می‌گوید: «از ابتدای سال تاکنون با اجرای چهار مرحله طرح عملیاتی مبارزه با سرقت منزل، هزار و ۲۶۳ فقره سرقت از منزل در کشور کشف شد.»

به گزارش«خانه روشن»به نقل از  تجارت‌نیوز، از ابتدای سال تاکنون هزار و ۲۶۳ فقره سرقت از منزل در کشور انجام شده است. حالا هم با نزدیک شدن به نوروز، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی برای سرقت از منزل در این روزها هشدار می‌دهد و می‌گوید مردم به روشن گذاشتن چراغ خانه و در ضدسرقت اکتفا نکنند.

کمتر از دو هفته دیگر تا آغاز سال جدید مانده. خیابان‌ها شلوغ است و برخی مشغول خرید نوروزی هستند. برخی هم از حالا برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی کرده‌اند. اما این اتفاق می‌تواند فرصتی برای سارقان منزل ایجاد کند.

رضا مؤذن، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: «کارآگاهان مبارزه با سرقت پلیس آگاهی سراسر کشور از ابتدای سال جاری تاکنون موفق شدند چهار مرحله طرح هدفمند عملیاتی مبارزه با سرقت منزل را در کشور اجرا کنند. با اجرای این طرح‌ها هزار و ۲۶۳ فقره سرقت از منزل کشف شد.»

طلا و ارز در خانه نگهداری نکنید

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی کشور درباره سرقت‌های نوروزی می‌گوید: «با توجه به اینکه برخی برای خرید نوروزی و برخی هم برای سفرهای نوروزی اقدام می‌کنند، توصیه می‌کنیم که مردم منازل خود را در ایام نوروز به طور کامل خالی از سکنه نکنند.»

او ادامه می‌دهد: «همه اعضای خانواده همزمان و باهم از خانه خارج نشوند. ترجیحا یکی از افراد بزرگسال خانواده در خانه بماند. در صورتی که خانه را به صورت کامل خالی کردند آن را به یک همسایه امین بسپارند تا به خانه سر بزند.»

برخی ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود از جمله طلا و ارز را در خانه نگهداری کنند. مؤذن در این مورد می‌گوید: «نگهداری طلا، ارز و اشیا گران‌ قیمت در خانه می‌تواند انگیزه‌ای برای سارقان باشد. اگر فردی در خانه مقدار قابل توجهی طلا و ارز دارد آن را به صندوق امانت بانک‌ها بسپارد. در غیر اینصورت آنها را در نقطه‌ای امن و دور از دسترس نگهداری کنند.»

سرقت از طریق پشت‌بام و درهای ریموت‌دار

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا ادامه می‌دهد: «مردم پیش از خالی کردن منزل مسکونی خود، نکات ایمنی خانه از جمله قفل‌د‌ار کردن برخی درها و… را بررسی کنند. بهتر است که در مشاعات از دوربین و سیستم‌های اعلام هشدار استفاده کنند.

او می‌گوید: «بخشی از سرقت‌ها به دلیل سهل‌انگاری برای بسته شدن درهای ریموت‌دار است. افراد مطمئن شوند که پس از ورود و خروج در کاملا بسته شود. چون ممکن است سارقان از این فرصت استفاده کنند و به سرعت به ساختمان وارد شوند.»

مؤذن ادامه می‌دهد: «بخش عمده‌ای از ساختمان‌ها درِ پشت‌بام به واسطه دسترسی ساکنان باز است. به دلیل همجواری آپارتمان‌ها امکان جابه‌جایی سارقان از یک ساختمان به ساختمان دیگر وجود دارد. حتی اگر امکان ورود به واحدها را هم نداشته باشند، وسایل باارزش موجود در راهرو از جمله موتور، کفش و… را به سرقت می‌برند. بنابراین ساکنان ساختمان نسبت به بستن در پشت‌بام مطمئن شوند.»

اما آیا تاکنون سرقت دستگاه‌های استخراج رمزارز نیز مورد توجه سارقان بوده؟ معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به این سوال می‌گوید: «تاکنون پرونده‌ای مبنی بر سرقت دستگاه‌های استخراج رمزارز نداشتیم.»

او در پاسخ به این سوال که کدام محله‌ها و مناطق بیشتر مورد توجه سارقان است؟ می‌گوید: «نمی‌توان منطقه یا ساختمان خاصی را برای سرقت تفکیک کرد. هر خانه‌ و واحد مسکونی که اصول ایمنی را رعایت نکند و ورود به آنجا برای سارق فراهم و راحت باشد، تا حدودی انگیزه سرقت را برای آنها ایجاد می‌کند.»

سارقان می‌توانند از دستگاه طلایاب استفاده کنند؟

اما آیا سارقان می‌توانند با استفاده از دستگاه طلایاب سرقت از منازل را انجام دهند؟ معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی کشور در این مورد می‌گوید: «تاکنون پرونده‌ای نداشتیم که سارقان طلایاب داشته باشند. گاهی در فضای مجازی تبلیغاتی برای فروش دستگاه طلایاب صورت می‌گیرد. فروشندگان مدعی هستند که این دستگاه‌ها حتی اتاق نگهداری طلا را نشان می‌دهد. اما چنین چیزی در پرونده‌های تشکیل شده به دست نیامده و ه نظر مبنای علمی ندارد. به طور کلی سارقان از وسیله‌ای که سرعت عمل رفتار مجرمانه آنها را پایین آورد، استفاده نمی‌کنند.»

او درباره درهای ضدسرقت هم می‌گوید: «چیزی به عنوان درِ ضد سرقت نداریم. این درها اگرچه نسبت به درهای دیگر مقاوم‌تر و در مواردی ایمن‌تر باشند؛ اما بررسی پرونده‌های سرقت از منزل نشان می‌دهد این درها ضدسرقت نیستند. سارقان هم به راحتی از آن عبور کرده‌اند. از نظر پلیسی دری ضدسرقت است که تحت هیچ شرایطی سارق نتواند از آن عبور کند.»

مؤذن ادامه می‌دهد: «وقتی می‌گویند در ضدسرقت، اعتماد کاذبی در خانواده‌ها ایجاد می‌کند و باعث می‌شود افراد نکات ایمنی و ملاحظات را در منازل رعایت نکنند. افراد تنها به بستن درهای اصلی ساختمان و واحد اکتفا نکنند. در اتاق‌ها هم قفل شود. چراکه قفل بودن در اتاق‌ها می‌تواند در سرقت تاخیر ایجاد کرده و شرایط را برای سارق دشوار کند.»

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی کشور در پایان می‌گوید: «اجازه نمی‌دهیم افرادی در جامعه به القای ناامنی بپردازند. سامانه‌ای هم برای استرداد اموال مسروقه مکشوفه در بستر وبگاه پلیس (www.police.ir) راه اندازی شده تا هموطنان به راحتی بتوانند اموال خود را شناسایی و نسبت به تحویل آن اقدام کنند.»

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992