پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رقم معامله خرید مسکن و اجاره را در کارتخوان املاکی ها نکشید

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از اخذ مالیات اعضای این صنف بر اساس حق کمیسیون مندرج در قولنامه های اجاره یا خرید و فروش خبر داد.

به گزارش«خانه روشن»به نقل از خبرنگار مهر، حسام عقبایی:درباره اتصال کارتخوان های اعضای صنف مشاوران املاک به سامانه‌های مالیاتی اظهار کرد: بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر الزام اتصال کارتخوان های دفاتر مشاوران املاک به سامانه‌های این سازمان را به اعضای صنف اطلاع رسانی کرده‌ایم و دستگاه‌های کارتخوان اکثر اعضای این اتحادیه به سامانه‌های مالیاتی متصل شده‌اند.

وی افزود: دفاتر مشاوران املاک حق ندارند مبلغ متعاملین را کارت به کارت کنند چون این مبالغ به حساب آنها می‌آید و برای مشاوران املاک، مشکل حقوقی مالیاتی ایجاد می‌کند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: توصیه من به همکارانم در صنف مشاوران املاک این است که ثمن معامله را چه در معاملات خرید و فروش مسکن و چه در معاملات رهن و اجاره مسکن از کارتخوان دفاتر خود دریافت نکنند؛ بلکه خریدار یا مستأجر باید مبلغ را به حساب فروشنده یا موجر کارت به کارت یا واریز کرده و رسید کارت به کارت یا چک بانکی را در محل دفتر املاکی به فروشنده یا موجر ارائه دهد.

عقبایی تأکید کرد: مشاوران املاک تنها مبلغی که حق دارند از طریق کارتخوان های بانکی دفاتر املاکی‌ها از متعاملین دریافت کنند، حق کمیسیون معامله است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مشاوران املاک حق کمیسیون خود را به صورت دریافت از کارتخوان اخذ نکنند و به صورت کارت به کارت یا چک بانکی آن را تحویل بگیرند، باید حق کمیسیون حتماً در قرارداد قید شود.

به گفته عقبایی، رقم کمیسیون مندرج در قرارداد و قولنامه، مبنای محاسبه مالیات مشاوران املاک خواهد بود.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992