پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

«روز مهندس» ۵ اسفند سالروز برزگداشت خواجه نصیرالدین

۵ اسفند سالروز برزگداشت خواجه نصیرالدین

خواجه نصیرالدین در عمر ۷۵ ساله خود کارهای ارزشمند زیادی انجام داد. آن را می‌توان از نامگذاری روز مهندس که به مناسبت تولدش آن هم در ۸۲۰ سال بعد از به دنیا آمدنش جشن گرفته می‌شود، متوجه شد

با نگاهی گذرا به فعالیت‌های علمی خواجه نصیرالدین طوسی ریشه تمام «دو دو تا چهارتا شدن‌ها» و «تانژانت_کتانژانت‌ها» مشخص می‌شود؛ چرا که طوسی مروج علم مثلثات و ریاضی بود و علاوه بر این فالیت‌های دیگری هم داشت

از او بیشتر از ۲۵ کتاب به یادگار مانده که بیشتر آن‌ها در زمینه‌های مثلثات و ریاضیات، فلسفه و دین، نجوم و معماری هستند به جا ماند.

خواجه آن‌قدر مهم است که یک دهانه آتشفشانی در ماه، روز مهندس در ایران، یک دانشگاه در تهران و یک رصدخانه در باکو به نامش است و لوگوی گوگل در ۸۱۲ مین سالگرد تولدش در سال ۲۰۱۳ به تصویرش آراسته شد.

حالا با این اطلاعات می‌توان درک بهتری از تبریکات روز مهندس داشت و با سر و صدایی که نام خواجه نصیرالدین در کل جهان به راه انداخته با افتخار سربلند کرد و به داشتن چنین دانشمندی ایرانی بالید.

تا به امروز، فعالیت‌ها و اقدامات گسترده‌ای در حوزه مهندسی صورت گرفته و در واقع مهندسان به عنوان سرمایه تخصصی کشور قادرند با بهره مندی از قدرت تحلیل و تضارب آرای مطروحه در عرصه‌های علمی، جامعه را در رسیدن به توسعه پایدار یاری کنند.
روز مهندس در واقع روز پاسداشت خلاقیت، ابتکار، نوآوری و ابداع در عرصه اندیشه ورزی و عملگرایی در جهت پیشرفت و سازندگی کشور است.

برای مهندسین بن‌بستی وجود ندارد. آنان یا راهی خواهند یافت٬ یا راهی خواهند ساخت
«روز مهندس» مبارک.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992