پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

در صورت بودن تورم،کاهش قیمت معجزه است

محمدی دانیالی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی تاکید کرد: کاهش قیمت در شرایط کنونی یک معجزه است و بعید به نظر ‌می‌رسد که با این میزان تورم چنین معجزه‌ای رقم بخورد.

به گزارش«خانه روشن»به نقل از بازار، وزیر صنعت، معدن و تجارت، چندی پیش از کاهش قیمت لوازم ‌خانگی در روزها و هفته‌های آتی خبر داد؛ سیدرضا فاطمی‌امین گفته است که «تلاش می‌کنیم خبرهای خوبی در خصوص کاهش قیمت لوازم‌ خانگی در روزها و هفته‌های آینده به‌ویژه در حوزه جهیزیه داشته باشیم، به نحوی که برای جهیزیه تخفیف بسیار مناسبی در نظر خواهیم گرفت.» به گفته او، اکنون هشت شرکت تولیدکننده لوازم خانگی برای تحقق این امر اعلام آمادگی کرده‌اند. اما این کاهش قیمت تا چه حد قابل تحقق بوده و چه الزاماتی دارد؟

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی به این نکته اشاره کرد که آنچه موجب افزایش قیمت کالاها شده تورم دو رقمی و مزمن در اقتصاد ایران است و اگر دولت به دنبال کاهش قیمت لوازم خانگی است، پیش‌شرط آن این است که افسار تورم را در دست گیرد و آن را کنترل کند.

علیرضا محمدی دانیالی در این باره گفت: علل گرانی لوازم خانگی یا هر کالای دیگری تورم است؛ عاملی که دولت، خود مسئول کنترل آن است و باید پاسخ دهد که چرا تورم بالای ۴۰ درصد است و چندین سال است کشور با تورم دو رقمی مواجه شده؛ اینکه فقط به معلول‌ها توجه شود، مصداق شکستن کاسه و کوزه‌ها بر سر تولیدکنندگان است. به هر حال وقتی با تورم مواجه هستیم، کل کالاها گران می‌شود؛ حتی کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین ‌می‌شود نیز مشمول این گرانی شده و دولت نتوانسته قیمت همان کالاها را نیز کنترل کند.

او افزود: کاهش قیمت در شرایط کنونی یک معجزه است و بعید به نظر ‌می‌رسد که با این میزان تورم و با وجود تحریم و کرونا چنین معجزه‌ای رقم بخورد.

محمدی دانیالی با اشاره به اینکه، تحریم‌ها نیز هزینه‌های مبادله را تا ۱۵ درصد افزایش داده است، ادامه داد: نه تنها تولیدکنندگان لوازم خانگی که کل تولیدکنندگان هدف کاهش قیمت را دنبال می‌کنند؛ از این جهت که هر چه تولیدشان رقابتی‌تر باشد، فروششان بیشتر خواهد شد. هر کالایی که افزایش قیمت داشته باشد، دچار کاهش فروش می‌شود و این به ضرر تولیدکنندگان است. از طرفی مواد اولیه اعم از ورق‌های فولادی و محصولات پتروشیمی که عمدتاً از سوی شرکت‌های خصولتی ارائه می‌شود با افزایش قیمت مواجه شده. اگر دولت به دنبال کاهش قیمت محصولات نهایی است باید در گام اول، قیمت نهاده‌های تولید را کنترل کند.

او گفت: بازار لوازم خانگی مانند بازار خودرو نیست که یک یا دو شرکت بزرگ در آن تصمیم‌گیرنده باشند. در صنعت لوازم خانگی، بیش از ۵۰۰ شرکت فعال هستند و این‌ها با یکدیگر در رقابت هستند. مردم هم وقتی ‌می‌خواهند کالایی را خریداری کنند، بهترین قیمت و کیفیت را انتخاب ‌می‌کنند. این‌گونه نیست که تولیدکنندگان در بازار آزاد باشند و کالاها را با هر قیمتی که دلشان بخواهد بفروشند. ما هم دوست داریم و تمنا می‌کنیم که قیمت‌هایمان کاهش پیدا کند ولی اقتصاد، اصول خود را دارد و به روش خود عمل ‌می‌کند.

او با بیان اینکه تورم تولیدکننده، دو برابر تورم عمومی است، گفت: به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات نهایی افزیش پیدا کرده است. علاوه بر آن، یک بحران جهانی نیز بعد از کرونا شکل گرفت که بر قیمت مواد اولیه و حمل‌ونقل افزود. به طوری که اگر در گذشته، هزینه حمل کانتینر یک هزار دلار بود اکنون باید پنج هزار دلار هزینه پرداخت کنیم. در عین حال، هزینه حمل و نقل داخلی و دستمزدها نیز افزایش پیدا کرده است. اما دولت برای کاهش قیمت به تولیدکنندگان فشار می‌آورد، در حالی که تولیدکنندگان مقصر نبوده و خود قربانی این شرایط هستند و ما هم دوست نداریم کالاها هر روز گران شود. به هر حال لازم است اقدامات کارشناسی صورت گیرد تا نتیجه خوبی حاصل شود.

محمدی دانیالی با اشاره به اینکه تولید لوازم خانگی به رغم حاکم بودن تورم دو رقمی، تحریم و کرونا از ۸ میلیون قطعه به ۱۶ میلیون قطعه افزایش پیدا کرده است، گفت: در اثر اعمال تحریم‌ها شرکت‌های خارجی بازار ایران را ترک کرده و این مساله، مشکلات بزرگی را ایجاد کرد. اما صنعت لوازم خانگی با افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و کیفیت، بازار را تامین کرد. حال اگر تعدادی شرکت، تخلف کرده و قیمت‌های خود را به صورت بی‌رویه افزایش داده‌اند با آنها برخورد شود و این مساله نباید به پای کل صنعت لوازم خانگی نوشته شود.

او با بیان اینکه، صنعت لوازم خانگی باید مورد تشویق قرار گیرد، افزود: ما باید از کل صنعت که افزایش تولید داشته و به رشد اشتغال کمک کرده و همچنین روی توسعه بازارهای بین‌المللی کار می‌کند، حمایت کنیم؛ این صنعت مظلوم بوده و در حال حاضر با کالاهای قاچاق که ۴۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد، رقابت می‌کند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992