پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جزئيات مرحله چهارم درج قيمت توليدکننده روی کالاها اعلام شد

سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان ليست ۹ گروه کالايي جديد را منتشر کرد که از ۲۳ بهمن ماه در راستاي مرحله چهارم پروژه شفاف‌سازي قيمت، ملزم به درج قيمت توليدکننده (به جاي قيمت مصرف کننده) هستند.

به گزارش«خانه روشن» به نقل از قطعات خودرو ، سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان طي نامهاي اعلام کرده که با توجه به مفاد بند ۲۳ سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي مبني بر ضرورت شفاف و روانسازي نظام توزيع و قيمتگذاري و روزآمدسازي شيوههاي نظارت بر بازار» و همچنين دستورالعمل مديريت بازار کالاهاي واسطهاي و نهايي و تصميمات جلسه آذرماه کارگروه مديريت بازار کالاهاي واسطهاي و نهايي و در راستاي تحقق ايجاد شفافيت در نظام توزيع، ايجاد رقابت در بازار، تعديل و واقعي کردن قيمتها و اصلاح نظام توزيع کالا و زمانبندي اجراي پروژه، براي اجراي مرحله چهارم پروژه شفافسازي قيمت از طريق درج قيمت توليدکننده، کليه واحدهاي توليدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادويهجات، غلات، چاي، دمنوش، قهوه، آجيل و خشکبار به صورت بستهبندي شده، فرآوردههاي پروتئيني، انواع غذاهاي آماده و نيمهآماده، انواع کيک، کلوچه، بيسکوييت، چيپس، پفک و موارد مشابه، لوازمخانگي، صوتي و تصويري به صورت کامل، ۵۱ قلم لوازم يدکي خودرو، ” در راستاي جلوگيري از سوءاستفادههاي احتمالي و اجحاف در حق مصرفکنندگان و توليدکنندگان” از ۲۳ بهمن ماه نسبت به درج قيمت توليدکننده/ واردکننده که دربرگيرنده مجموع هزينهها و سود قانوني واحدهاي توليدي/ وارداتي با احتساب ماليات بر ارزشافزوده است، اقدام کنند.

همانطور که در مراحل قبلي اين پروژه تاکيد شده، قيمت توليدکننده/ واردکننده درج شده بر روي کالا بايد عيناً منطبق با قيمت فروش براساس صورتحسابهاي صادره (فاکتورهاي فروش) باشد.

همچنين براي بهرهمندي مصرفکنندگان از تخفيفهاي اعطايي احتمالي، هرگونه تخفيف بيش از ۳ درصد با کاهش قيمت فروش توليدکننده درج شده بر روي کالا اعمال شود و تخفيف بيش از ۳درصد (در موارد استثنا) خارج از قيمت درج شده بر روي کالا از مصاديق عدم رعايت ضوابط قيمتگذاري است. در مواردي از قبيل (مناسبتهاي ويژه، پايان سال، اعياد، نزديک بودن زمان انقضاء محصول و…) و لزوم اعطاي تخفيفهاي مقطعي بيش از ميزان تعيين شده در بند ۲ اين بخشنامه، واحدهاي مربوطه، براي رصد نظارت بر اعطاي تخفيف واقعي به مصرفکنندگان، بايد از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل توليد، مجوز دريافت کنند.

حداکثر مبلغي که توسط مجموع حلقههاي توزيعي از تامينکننده تا مصرفکننده ميتواند به قيمت توليدکننده/ واردکننده اضافه شود نيز شامل مجموع ضريب سود پخش سراسري (۱۰ درصد) و سود خردهفروشي (منطبق با ضرايب خردهفروشي مصوب) است. البته در مواردي که توزيع کالا به صورت پخش سراسري نباشد مبلغ فوق به ميزان ضرايب سود مصوب مربوطه کاهش مييابد.

همچنين کليه واحدهاي توليدي/ وارداتي بايد اقدامات لازم را براي اطلاعرساني و آگاهسازي شبکههاي توزيع و مصرفکنندگان مرتبط در اين خصوص انجام دهند. خردهفروشان نيز بايد برچسب قيمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزينههاي مصوب و همچنين درصد سود اعمالي را به صورت شفاف درج کنند.

در ادامه حداکثر ضريب سود گروههاي کالاي مشمول مرحله چهارم پروژه درج قيمت توليد کننده عنوان شده است:

در مراحل قبلي کليه واحدهاي توليدي و واردکننده انواع پودر لباسشويي، دستمال کاغذي، پوشک بچه، يخچال و فريزر، تلويزيون و ماشين لباسشويي از ۴ دي ماه، انواع لنتترمز، فيلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوينده، محصولات سلولزي، سس، رب، کنسروها، ترشيجات و ماکاروني و انواع آبميوه، ماءالشعير، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشيدنيساز، چرخ گوشت و مايکروفر نيز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قيمت توليدکننده شده بودند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992