پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رشد سالانه ۱۸ درصدی خودرو در تهران/ جایگزینی خودروهای فرسوده تقریبا متوقف شده است

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: در تهران سالانه شاهد رشد ۱۸درصدی خودرو در سطح شهر هستیم، اما خروج خودرو کم شده و جایگزینی خودروهای فرسوده تقریبا متوقف شده است.

به گزارش«خانه روشن»به نقل از خبرنگار ایلنا؛سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جلسه امروز شورای شهر تهران حضور پیدا کرد.

او در ابتدای صحبت های خود با اشاره به دو مسأله مهم شهر تهران گفت: ترافیک و آلودگی هوا دو مسأله بزرگ تهران است و اگر در این دو حوزه کار اساسی انجام دهیم می شود بخش های دیگر را نیز مدیریت کرد.

سردار حمیدی با بیان اینکه شهر تهران از نظر ترافیکی مسایل مختلفی دارد اظهار کرد: حدود ۶۰۰ کشته در سال ناشی از تصادفات در تهران است. در تهران میانگین روزانه ۱۷۰۰ تصادف داریم و ۲۱ درصد از تصادفات کل کشور را به خود اختصاص می دهد. نسبت به ادوار گذشته شرایط پیچیده تر شده است اما شرایط منظم تر است و با تلفات و آسیب های کمتری مواجه هستیم.

او با اشاره به نواقص هندسی معابر گفت: خیلی از معابر همچنان نواقص هندسی دارند که گره های ترافیکی را تشدید و آمار تصادفات را بالا می برد و می شود با اقدامات کم هزینه بخش زیادی از نواقص را برطرف کرد.

سردار حمیدی در ادامه آماری از شرایط ترافیکی قبل و بعد و در زمان کرونا ارایه کرد و گفت: در سال ۹۸ ، طول ترافیک ۸۷۳ کیلومتر بود، اما ‌در سال ۹۹میانگین طول ترافیک کاهش یافت ولی در سال جاری این آمار افزایش یافت و نسبت به قبل از کرونا هنوز ۱۰ درصد فاصله داریم چرا که بازگشایی مراکز آموزش به صورت جدی رخ نداده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه در تهران سالانه شاهد رشد ۱۸درصدی خودرو در سطح شهر هستیم گفت: هر سال شاهد افزایش تعداد خودروی شماره گذاری شده در سطح تهران هستیم اما خروج خودرو کم شده و جایگزینی خودروهای فرسوده تقریبا متوقف شده است.

او با بیان اینکه بسیاری از معابر ما تبدیل به پارکینگ شده است گفت: بحث از رده خارج نکردن خودروهای فرسوده به معضلی تبدیل شده است.

سردار حمیدی همچنین درخصوص آلودگی تهران گفت: برمبنای آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱ تهران ۱۹ امین شهر آلوده دنیا است. سرانه رشد جمعیت و رشد خودرو در تهران در حال بالا رفتن است که این منجر به تشدید آلودگی می شود.

او با بیان اینکه در تصادفات روند کاهشی داشتیم گفت: در تصادفات اقدامات موثری انجام و روند تصادفات به نحو مطلوبی کاهش یافته است.در سال ۹۰نزدیک به ۱۰۰۰ هزار نفر کشته داشتیم که در سال گذشته ۵۸۴ نفر منجر به فوت داشتیم .این نشان می دهد در حوزه ایمنی اقدامات همه ی بخش ها موثر بوده است اما کافی نیست.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اعم معضلات شهر تهران گفت: مهمترین مشکل در شهر تهران بحث خودرومحوری شهر است. آنقدری که برای تسهیل تردد خودروها در همه ادوار اهتمام داشتیم تقریبا جایی برای انسان ها در شهر وجود ندارد. نگاه انسان محوری لازمه مدیریت است و کسی که از خودروی شخصی استفاده می کند در صورت وجود حمل و نقل عمومی ایمن باید هزینه آن را بدهد.

سردار حمیدی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل عمومی به طور جدی متناسب با رشد جمعیت اتفاق نیفتاد اظهار داشت: سهم حمل و نقل عمومی به ویژه در دوره کرونایی کاهش پیدا کرد. ما همچنان از اتوبوس های دیزلی استفاده می کنیم که دوره استفاده از آن گذشته است.

او ادامه داد : در کشور در حدود ۶۰۰ میلیون تن کالا در سال روی زمین جابجا می شود که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن به تهران می آید و دوباره از تهران به شهرهای دیگر می رود و این جابجایی ها هم معضلات زیست محیطی و هم ترافیکی ایجاد کرده است.

سردار حمیدی گفت: یکی دیگر از مشکلات در تهران جاذبه های اقتصادی در هسته مرکزی و پیرامونی از جمله مال ها و مراکز تجاری و مسکونی است که شرایط ترافیکی را به هم می ریزد و در این مکان ها ملاحظات ترافیکی دیده نمی شود.برای مثال بیمارستان شهدای تجریش ۱۲۰ تخت داشته و الان به هزار و ۲۰۰ تخت می رسد که بدون پارکینگ معضل ترافیکی جدی ایجاد خواهد کرد.

او افزود: در هسته مرکزی شهر نمایشگاه های پرمخاطب برگزار می شود که برای عامه مردم توجیه اقتصادی ندارد. در گذشته شهرداری تهران نمایشگاه شهر آفتاب را ایجاد کرد که از آن استفاده شود و اگر نمایشگاه ها به شهر آفتاب منتقل شود در ترافیک موثر است.

او درباره جابجایی موتورسیکلت ها در تهران گفت: موتورسیکلت مشکل فراگیر کشور است و سه برابر خودرو آلودگی دارد که اگر عیب فنی نداشته باشد هفت برابر هم می شود. بی انضباطی ترافیکی متعلق به موتورسیکلت است و ۴۶ درصد کشته های تصادفات متعلق به آنهاست. موتورسیکلت سوارانی که تقریبا برای فرار از قانون از موتور استفاده می کنند.

سردار حمیدی با بیان اینکه در زمینه موتورسیکلت دو نگاه وجود دارد گفت: یک نگاه مبتنی بر قانون است که خواهان اجرای قانون برای آنها هستند و نگاه دیگر مبتنی بر احساسات است که هم در دولت و هم مجلس و جامعه وجود دارد که می‌گوید موتورسوار گناه دارد و معیشت او از این راه تامین می شود. پلیس اگر جامعه محور باشد باید ببیند جامعه چه می گوید. وقتی در خیابان موتورسواری منجر به حادثه می شود و جلوی او را می گیریم و مردم می گویند گناه دارد و به جای حمایت از پلیس از موتورسیکلت حمایت می کنند از پلیس چه توقعی است؟ طرح های آموزشی و عملیاتی و اقناع سازی ما وجود دارد اما به حمایت مردم و مسئولین در این فاز نیاز داریم.

او در ادامه به عدم رشد سامانه های حمل و نقلی اشاره کرد و گفت: سامانه ها با توسعه شهر رشد نکردند و به روز رسانی نشدند هنوز می بینید شماره انداز تقاطع ها تغییر ناگهانی می دهد و جریمه نوشته می شود و مردم معترض هستند.حتما باید توسعه انجام شود و باید در این زمینه از BOT استفاده کنیم.

سردار حمیدی مراجعه حضوری را دیگر عامل ترافیک مطرح کرد و گفت: الزام سازمان ها به مراجعات حضوری است و این یکی از معضلات است. می شود خیلی از خدمات را غیرحضوری انجام داد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992