پایگاه خبری تحلیلی

سه شنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۱

فواید ورزش صبحگاهی

http://khaneroshan.ir/?p=24755

به گزارش«خانه روشن» به نقل از نواندیشان جوان؛ورزش‌ صبحگاهی در سلامت بدن بسیار موثر است و به عملکرد سیستم هوشیاری بدن کمک بسیاری می‌کند. عادت به ورزش صبحگاهی، به ذهن آرامش بخشیده و تنش باطنی عقلی و عینی را با دریافت خواب کافی رمیدگی بین می‌برد و به همین بینه است که نسبت به ورزش نازدانه ساعات دیگر روز در اولویت قرار دارد. پیشگیری از انواع بیماری‌ها پندپذیر زنده کردن ذهن و روح دل زدگی دیگر فواید ورزش صبحگاهی است که همه افراد در سنین گوناگون را شامل می‌شود. با نو اندیشان جوان همراه باشید.

در پژوهشی  افراد روزانه به مدت ۴۵ دقیقه روی تردمیل راه رفتند و سپس تصاویر غذاهای نه چندان سالم اما وسوسه برانگیز به آن‌ها نشان داده شد. شاید تصور می‌کنید آن‌هایی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، در ساعات بعدی روز تحرک کمتری دارند اما این مطالعه دریافت دقیقاً عکس این موضوع درست است! افرادی که صبح به شتاب ورزش کرده بودند، در مقایسه با آن‌هایی که ورزش صبحگاهی نکرده بودند، از نظر فیزیکی در ساعات بعدی روز فعال‌تر بودند.در ادامه به بررسی فواید ورزش صبحگاهی می پردازیم.
مطالعه‌ای نشان داد زنانی که دست کم سه ساعت و نیم در هفته و آن هم صبح‌ها ورزش می‌کردند، شب‌ها برای به خواب رفتن، کمتر دچار مشکل می‌شدند.

قبل صبحانه درصورتی كه بعد آن؟

این موضوع بحث‌برانگیز است. آیا باید قبل از تمرینات هوازی چیزی بخورید یا معده‌تان خالی باشد؟ چرا اصلاً این موضوع مهم است؟ ایده‌ای که پشت این مسئله وجود دارد این است که تمرینات هوازی با معده‌ی خالی، روغن سوزی بیشتری دارند زیرا بدن مجبور خواهد شد باز یافتن چربی به عنوان سوخت استفاده کند، زیرا ذخایر گلیکوژن بدن در خوی ناشتا بسیار اندک است. اگر با شدت متوسط یا کم ورزش می‌کنید ایرادی ندارد ولیك اگر تمرینات اینتروال با زور تسلط بالا یا تمرینات قدرتی با مقاومت‌های سنگین انجام می‌دهید، ناشتا بودن به ضررتان خواهد بود. وقتی شدت تمرین لاف زدن یک آستانه‌ی مشخصی بالاتر می‌رود، بدن برای انرژی مورد نیازش در حالت غیرهوازی قرار گرفته و از کربوهیدرات‌ها به مثل مثال آوردن گلیکوژن استفاده می‌کند. اگر ذخایر گلیکوژن‌تان کافی نباشند، عملکردتان كاهش خواهد کرد.

فواید ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی فواید خاص خودش را دارد، مثلاً شما را کاملاً هوشیار می‌کند! چه کسی هست که بعد كهنه كردن چند تمرین پویا اندرزپذیر پمپاژ کننده‌ی خون، احساس انرژی و شادابی نکند؟ ورزش صبحگاهی کاری که برایتان انجام می‌دهد فراتر از نقصان انرژی است. مطالعاتی نشان داده‌اند ورزش کردن درب صبح کمک می‌کند اشتهایتان را در طول روز بهتر کنترل کنید. گوهر مطالعه‌ای معلوم شد زنانی که صبح‌ها ورزش می‌کردند، نسبت به تصاویر غذاهای خوش‌رنگ و لعاب و اشتها برانگیزی که به آن‌ها نشان داده شد، واکنش کمتری نشان دادند. به عبارتی دیگر، آن‌ها کمتر هوس کردند آن غذاها را بخورند!

کاهش استرس

فعالیت هلا فیزیکی جمان بخش های مختلف بدن باعث ایجاد استرس می شوند. اگرچه ورزش به تنهایی نمی تواند در پیشگیری یا صحت آرتروز و یا پوکی استخوان موثر باشد، ولی تمرینات منظم صبحگاهی از مشکلات بسیاری تالی استرس جلوگیری می‌کند. قدم زدن، آهسته دویدن و نرمش تمرین کردن ورزش‌های سبکی هستند که مبتدیان می توانند برای شروع انجام دهند.

افزایش سطح کلسترول

براساس تحقیقات انجام شده، ورزش‌هایی از قبیل پیاده‌روی، شنا کردن و دویدن به افزایش سطح کلسترول کمک بسیاری می‌کنند. کلسترول نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و خطر ابتلا به سکته مغزی و دیگر بیماری‌ها را دارد. همچنین به دلیل تنظیم رویه قندخون، موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود. براساس مطالعات انجام شده، خطر مرگ گلچهره میر ناشی از بیماری‌های قلبی در افراد بی‌تحرک، درمقابل افراد پر تحرک پیاده روی برابر است.

درمان چاقی و کنترل وزن

پیشگیری و درمان چاقی و کنترل وزن از فواید ورزش به طی صبح است. روغن رجحان چیزی وا کالری اضافی که در صورت ما اندوخته شده، نیست. ورزش با سوزاندن این کالری به کاهش مقدار چربی ذخیره شده در بدن کمک می کند. از آنجاییکه چاقی یادكرد حافظه آموزش منصرف كردن وزن بالا مخاطره سکته مغزی و بیماریهای قلبی را دو برابر می‌کند، اما می‌توان با ترکیب رژیم غذایی سالم و ورزش منظم آن را کنترل کرد.

تنظیم ریتم شبانه روزی

یکی از مزایای اصلی ورزش صبحگاهی تنظیم ریتم شبانه روزی است. ریتم شبانه روزی چرخه‌ای از تغییرات ذهنی، جسمی پندنیوش رفتاریست که پوشینه واکنش به تاریکی و نور رخ می‌دهد. هنگامیکه این ریتم برقرار می‌شود، ساعت داخلی بدن ما وقت خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. این ریتم به آسودگی بدن کمک کرده و ضربان قلب را یکنواخت نگه میدارد.

شفافیت خجول درخشندگی طبیعی پوست

اگر چه انجام تمرینات ورزشی در كل دم از روز می‌تواند به شفافیت طبیعی و طراوت پوست شما کمک کند، اما هیچ چیزی نمی‌تواند شفافیتی که ورزش صبحگاهی به پوستتان می‌دهد را به شما ببخشد. با توجه موافقت شدن تحقیقات گلچهره تحقیقات انجام گرفته افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، پوست شفاف‌تر، درخشان‌تر شرمناك پوشیده شاداب‌تری نسبت به افرادی دارند که در هنگام شب ورزش می‌کنند. نور خورشید، گرما و روشنی وقت و شب از عوامل بسیار مهمی هستند که بر شادابی و سلامتی پوست شما تأثیر می‌گذارند زیرا باعث می‌شوند که در طول مدتی که ورزش می‌کنید، منافذ پوستی خود را بشویید و تمیز کنید که حقیقتاً این امر برای پوست شما مفید است.

کمک به عضله‌ سازی

زمانی که قصد ساختن عضلات بیشتری را دارید، به هورمون تستوسترون بیشتری نیز نیاز خواهید داشت. حدس می‌زنید که چه وقت از روز رخسار تستوسترون تن شما متذكر شدن حداکثر میزان خود می‌رسد؟ بله درست حدس زدید، سطح تستوسترون در هنگام صبح و زمانی که از خواب بیدار می‌شوید افزایش می‌یابد.

کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان

افرادی که به سرطان مبتلا هستند، حتماً باید صبح‌ها ورزش کنند زیرا ورزش صبحگاهی باعث افزایش شانس زنده ماندن در آن‌ها می‌شود. زمانی که صبح‌ها زیر نور خورشید ورزش می‌کنید، ویتامین D بدنتان افزایش یافته و این باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده در شما می‌شود.

کاهش حتمال ابتلا سرطان روده بزرگ(کولورکتال)

در آمریکا، سرطان کولورکتال دومین دلیل مرگ و میر در اثر سرطان است. زمانی که هنگام صبح تحریك شدن تمرین و فعالیت می‌پردازید، سطح ویتامین D شما افزایش پیدا کرده و احتمال خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در شما کاهش می‌یابد.

سرمقاله

تحلیل

صنفی و بازار

مسئولیت اجتماعی

گزارش تصویری و ویدیویی