پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مرگ مالک اکباتان؛ غرب تهران یتیم شد

به گزارش«خانه روشن» روز گذشته رحمان گلزار شبستری، سازنده شهرک اکباتان تهران بر اثر کهولت سن در فلوریدای آمریکا درگذشت.رحمان گلزار شبستری کسی است که حدود ۵۰ سال قبل پروژه اکباتان به ابتکار و همت او آغاز شد. این پروژه آنقدر بزرگ و منحصر به فرد بود که در همان زمان مجله تایم مطلبی در ستایش آن پروژه تحت عنوان «هر ساعت، یک خانه» منتشر کرد.مساحت شهرک اکباتان معادل ۵.۹۴ کیلومتر مربع است. برای اینکه وسعت این شهرک را بهتر متوجه شوید اینطور تصور کنید که ۷۲۰ زمین فوتبال به بزرگی ورزشگاه آزادی در آن جا می‌شود.

اکباتان شهرکی بود که حواشی عجیبی حول‌وحوش آن شکل گرفته بود. بعضی می‌گفتند ساختمان‌های این شهرک طوری کنار هم قرار گرفته‌اند که مسافران پرواز‌هایی که از فرودگاه مهرآباد برمی‌خیزند بتوانند عبارت «جاوید شاه» را از آسمان روی زمین مشاهده کنند؛در سال ۱۳۴۵ جردن گروزن، معمار آمریکایی طرح ساخت شهرک اکباتان را ارائه کرد و شرکت آمریکایی استارِت (Starrett) اجرای آن را برعهده گرفت. طرح ساخت این شهرک در ابتدا بسیار وسیع بود و شامل ساخت یک دریاچه مصنوعی و بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی ایران می‌شد. این مجموعه در آغاز محل سکونت نظامیان بود و نخستین واحد‌های این مجتمع عظیم مسکونی شامل ۲ بلوک در سال ۱۳۵۶ به کارمندان دولتی واگذار شد.

طرح اولیه این شهرک بسیار بزرگ بعد‌ها با چالش‌هایی مواجه و بعضا نیمه‌کاره رها شد، اما به دلیل این پروژه، مؤسسه بزرگ عمران و نوسازی تهران جان گرفت و بعد‌ها در معماری و شهرسازی پایتخت نقشی مهم ایفا کرد. اکباتان، اما در طول این چند دهه سرحالباقی مانده و هنوز یکی از مهم‌ترین و شاید موفق‌ترین شهرک‌های مسکونی ایران باشد که خاطره بمباران نخستین حمله هوایی عراق را هم  بر پیکر خود دارد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992