پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

جایگزین حس مسئولیت پذیری کودکان درفضای مجازی به جای کنترل نامحسوس

 به گزارش«خانه روشن» به نقل از مهر؛دبیر دومین پویش کودکان سایبری گفت: ایجاد مسئولیت پذیری در کودکان بهتر از نظارت محسوس و نامحسوس بر عملکرد آنها در فضای مجازی است .

سرهنگ علی محمد رجبی در سومین روز از «پویش مردمی کودکان سایبری» در گفت و گو با خبرنگار مهر به نقش والدین در ایجاد مسئولیت پذیری کودکان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: موضوع صیانت از حقوق کودک در فضای مجازی مسئله‌ای مهم و در خور توجه است که عدم توجه به آن می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

وی گفت: اینترنت دنیایی بزرگ‌تر از دنیای حقیقی است که دسترسی به اطلاعات آن بسیار راحت‌تر از فضای حقیقی است و این فضا محدودیتی برای دسترسی کودکان قائل نشده است. این امر عدم پذیرش مسئولیت در فضای مجازی و حقیقی را برای کودکان به همراه می‌آورد و در نتیجه کودک در ارتباطات خود با دیگران دچار مشکل می‌شود.

رجبی ادامه داد: محدود کردن دسترسی به اینترنت معمولاً راهکاری است که خانواده‌ها از آن برای حافظت از کودکان خود استفاده می‌کنند و می‌تواند در ایمن نگه داشتن کودکان مؤثر باشد، اما در رابطه با فرصت‌های آنلاین کودکان هزینه‌هایی را به همراه دارد. رویکرد محدودکننده به طور بالقوه می‌تواند فرصت کودکان را برای ایجاد مهارت‌های دیجیتالی و انعطاف‌پذیری تضعیف کند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: لذا اولین گام خانواده‌ها برای استفاده بهینه از فرصت‌های فضای مجازی برای کودکان خود، ایجاد مسئولیت پذیری در کودکان و آشنایی آن‌ها با فضای مجازی است.

وی گفت: ایجاد مسئولیت پذیری در کودکان بهتر از نظارت محسوس و نامحسوس بر عملکرد آنها در فضای مجازی است چرا که خانواده‌ها به دلایل مختلف و وجود مشغله‌های کاری نمی‌توانند مدام همراه کودکان خود باشند و کودکان ساعت‌هایی را به تنهایی در فضای مجازی خواهند گذراند.

وی به راهکارهایی به منظور ایجاد مسئولیت اجتماعی کودکان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: حفاظت از حریم خصوصی خود و دیگران و به رسمیت شناختن حقوق و مسئولیت‌های خود در هنگام استفاده از رسانه‌های دیجیتال از جمله مواردی است که والدین می‌توانند به فرزندان خود به منظور ایجاد مسئولیت پذیری آموزش دهند.

دبیر دومین پویش کودکان سایبری گفت: والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که چگونه فعالیت‌های آنلاین آن‌ها بر خود، سایر افرادی که می‌شناسند و جامعه آنلاین گسترده‌تر تأثیر گذار است.

رجبی ادامه داد: گفت‌وگوهای منظم، آرام و محترمانه با فرزندتان بهترین راه برای کمک به فرزندتان در تصمیم‌گیری درست در مورد رفتار آنلاین است. می‌توانید در مورد استفاده مسئولانه از رسانه‌های اجتماعی و احترام به قوانین و حریم خصوصی دیگران صحبت کنید.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به منظور انجام هرچه بهتر این راهکارها به خانواده‌ها توصیه کرد: سواد و دانش خود را در زمینه سایبری افزایش دهند تا بتوانند کودکان خود را در فضای مجازی همراهی کنند و نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی را به آن‌ها بیاموزند.

وی بیان کرد: خانواده‌ها می‌توانند با پیگیری صفحه پویش کودکان سایبری در اپلیکیشن شاد و سایت پلیس فتا به آدرس https://cyberpolice.ir/cyberkids به راهکارها و اقدامات مؤثری به منظور حفاظت از کودکان خود در فضای مجازی دست یابند.

سرهنگ رجبی در پایان گفت: کانال پلیس فتا در اپلیکیشن شاد به آدرس shad.ir/policefata و سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992