پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هجوم نقدینگی به سوی زمین های کشاورزی بلای جان گیلان

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: هجوم نقدینگی به سوی زمین های کشاورزی بلای جان گیلان شده است.

در استان های شمالی به‌دلیل قرارگرفتن در نوار ساحلی، تراکم جمعیت نسبتاً زیاد، میزان زیاد مهاجران فصلی و دائمی، شرایط مساعد طبیعی و فرهنگی، واحدهای صنعتی متعدد و سیل عظیم ساخت‌ و ساز در طول سال‌های اخیر، میزان تغییرات کاربری اراضی بیشتر مورد تهدید قرار گرفته است.
از آنجاییکه زمین از مواهب کمیاب به شمار می‌رود؛ به همین دلیل بر سر استفاده از آن برای فعالیت‌های گوناگون، مانند زراعت و باغداری، مرتع و جنگل، صنعت و معدن، شهر و روستا، و… رقابت وجود دارد، اما انچه که مسلم است باید شالیزارها فقط برای کشت برنج اختصاص یابند تا از نظر امنیت غذایی با مشکل مواجه نشویم.
با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به غذا در قرن اخیر، کشاورزان باید بیش از گذشته از زمین هایشان حفاظت کنند و در پی هر مشکلی به فکر فروش اراضی خود نیفتند.
تغییرکاربری کاربری اراضی شالیزاری و دیگر اراضی ارزشمند کشاورزی به سمت کاربری مسکونی موجب می شود که برای همیشه تولید برنج و یا تولید هرگونه محصولات کشاورزی دیگر را از دست بدهیم.
حسن گیلان پور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه هجوم نقدینگی به سوی زمین های کشاورزی بلای جای گیلان شده است، گفت: قبلا پول و سرمایه در بورس سرمایه گذاری می شد اما با تغییر وضعیت بورس، در حال حاضر برخی از هموطنان به سمت خرید زمین روی آورده اند.
وی افزود: با توجه به خشکسالی ها مردم از دیگر استان ها برای خریدار زمین به استان های شمالی می آیند و به همین دلیل شاهد افزایش جمعیت خریداران زمین هستیم.


کشاورزی در گیلان باید اقتصادی تر شود
گیلانپور ادامه داد: اقتصادی نبودن پرداختن به کشاورزی از دیگر دلایلی است که روستاییان به فکر فروش زمین باشند.
وی با اشاره به اینکه ضروری است دهیاران همکاری کنند تا با ساخت و سازهای غیرمجاز همان ابتدای کار برخورد شود زیرا اگر پیشرفت فیزیکی زیادی داشته باشند دیگر تبدیل کردن آن به اراضی شالیزاری یا غیرممکن یا خیلی سخت است.

دهیاران از بنگاه داری پرهیز کنند
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: امکانات ما برای رصد ساخت و سازها زیاد نیست و فقط دهیاران می توانند با افزایش مسئولیت پذیری و پرهیز از بنگاه داری جلوی تغییرکاربری های غیر مجاز را بگیرند.
گیلان پور ادامه داد: استان گیلان نسبت به استان مازندران در جلوگیری از تغییرکاربری ها کارنامه بهتری دارد و امیدواریم بیش از پیش شاهد جلوگیری از تغییرکاربری اراضی ارزشمند کشاورزی باشیم.
وی با اشاره به اینکه کرونا نیز بر افزایش تغییرکاربری ها نمی تواند بی تاثیر باشد، افزود: سایه شوم کرونا بر اقتصاد موجب شد مردم برای سرمایه گذاری بلاتکیف بمانند و سعی دارند با خرید زمین از هدر رفت سرمایه هایشان جلوگیری کنند.

تغییرکاربری همه شهرستان های را تهدید می کند
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه اراضی کشاورزی در همه شهرستان های گیلان مورد تهدید هستند، تصریح کرد: جذابیت این شهرستان ها موجب شده است که گردشگران به جای اجاره اماکن گردشگری به فکر داشتن خانه دوم و سوم در شهرستان های گیلان باشند.
وی تاکید کرد: انجام کار زیربنایی برای جلوگیری از تغییرکاربری ها ضروری است و تا وقتی برخی از روستاییان ما فقیرتر از سایر هموطنان هستند شاهد خواهیم بود که متقاضیان خانه های دوم با پول های زیادی که در هنگام کار و یا بازنشستگی بدست آورده اند مردم روستایی گیلان را وسوسه به فروش زمین هایشان کنند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992