پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سکه یا طلا دست دوم/کدام خرید به صرفه تر است

با سقوط ارزش ریال، بازار طلای ایران مدتهاست از حالت معاملات مصرفی به معاملات سرمایه ای تبدیل شده و در این شرایط خرید و فروش سکه و طلای دست دوم رایج شده است؛ اما خرید سکه به صرفه تر است یا طلای دست دوم؟ مهم‌ترین ریسک های معامله در بازار طلا کدامند؟

به گزارش«خانه روشن»به نقل ازاقتصادآنلاین؛ فعالان بازار طلا می‌گویند که سقوط ارزش ریال موجب شده که خرید طلا با کاربرد زیورآلات به حاشیه برود و حالا مدتهاست که بازار طلا از حالت خریدهای مصرفی خارج شده و به شکل خریدهای سرمایه ای درآمده است. همین موضوع موجب شده که بازار طلاهای دست دوم و البته خرید و فروش سکه رونق بگیرد. البته خرید سکه یا طلای دست دوم هم هرکدام ریسک خاص خود را دارد.

نکات مهم برای خرید طلای دست دوم

تقلب در فروش طلای دست دوم نسبت به طلای نو بیشتر است. فعالان بازار طلا می گویند رایج ترین تقلب در فروش طلای دست دوم، عیار طلا است و ممکن است برخی از فروشندگان، طلایی با عیار کمتر و ناخالصی بیشتر را به مشتریان خود بفروشند.

فروشندگان متقلب ممکن است فلزاتی دیگر را با طلا آبکاری کرده و به اسم طلای دست دوم بفروشند یا در کارگاه‌های زیرزمینی مس، نقره و آلیاژهای زرد رنگ را ترکیب کنند و به اسم طلای دست دوم بفروشند.بنابراین حتما باید در یک طلافروشی معتبر عیار طلا را با سنگ محک و سایر ابزارهای تخصصی چک شود.

فعالان بازار طلا می گویند که احتمال پایین بودن عیار طلا درباره زیورآلات طلای خارجی بیشتر است و به همین دلیل باید عیار طلای مدنظرتان را از چند طلافروشی استعلام بگیرید و اگر متوجه تقلب فروشنده شدید از فروشنده شکایت کنید.

یادتان باشد که ریسک معامله طلا در طلافروشی های آنلاین و آگهی های فروش طلا بیشتر است و فعالان بازار طلا توصیه می کنند که ریسک خرید طلا از طریق طلافروشی های آنلاین و آگهی های فروش طلا را به جان نخرید.

نکته دیگری که باید زمان خرید طلای دست دوم مدنظر داشته باشید این است که هنگام وزن کردن طلا، نگین و متعلقات اضافه آن جدا شود. همچنین ممکن است فروشندگان متقلب برای افزایش وزن طلای دست دوم به آن ناخالصی اضافه کنند. به عنوان مثال اگر طلا به صورت مفتولی باشد، داخل مفتول ناخالصی اضافه شده باشد. بنابراین از خرید طلاهای دست دوم مفتولی شکل و مصنوعاتی که دارای خلل و فرج هستند خودداری کنید و البته قبل از وزن کردن طلا، از طلافروش بخواهید که طلا را جلوی خودتان شست و شو دهد.

نکته مهم دیگر هنگام خرید طلا آن است که فقط از مغازه‌های دارای پروانه کسب و مجوزهای معتبر طلا بخرید و یادتان باشد که حتما از فروشنده طلا بخواهید فاکتور خرید برایتان صادر کنید و در فاکتور نشانی و شماره تلفن مغازه به درستی قید شده و مهر فروشنده روی آن درج شود تا در صورت مشکلات احتمالی، امکان شکایت و رسیدگی به آن وجود داشته باشد.

همچنین یادتان باشد که طلای دست دوم مشمول مالیات بر ارزش افزوده و اجرت ساخت نیست و به هیچ وجه زیر بار پرداخت این هزینه‌ها نروید و طلافروشان باید طلای دست دوم را باید به نرخ طلای خام به شما بفروشند و اگر فروشنده‌ ای تقاضای دریافت مالیات یا هزینه‌های جانبی دیگری کرد از پرداخت آن خودداری کنید.

ریسک های خرید سکه طلا کدامند؟
سکه طلا باید از وکیوم خارج نشده باشد یا وکیوم آن مخدوش نشده باشد. همچنین باید سکه را حتما از طلافروشی های معتبر دارای پروانه فعالیت بخرید و بابت آن فاکتوری بگیرید که ممهور و دارای آدرس دقیق فروشگاه باشد. عیار سکه طلا ۲۲ هست و وزن یک سکه تمام بهار آزادی ۸ گرم و ۱۳۳ سوت است. وزن سکه نیم بهار آزادی ۴ گرم و ۶۶ سوت، سکه ربع بهار آزادی ۲ گرم و ۳۳ سوت است.

طلای دست دوم یا سکه؟
عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا درباره اینکه خرید سکه به صرفه تر است یا طلای دست دوم توضیح می دهد: خرید طلای دست دوم نسبت به سکه صرفه بیشتری دارد. زیرا قیمت سکه حبابی است و این به آن معناست که ممکن است شما با خرید سکه طلا پول ۸ گرم و ۱۳۳ سوت طلای ۲۲ عیار را ندهید و ناچار شوید پول بیشتری برای خرید سکه بپردازید که این همان حباب سکه است و به دلیل ناترازی عرضه و تقاضای طلا ایجاد می شود.

او ادامه می دهد: این موضوع موجب می شود که هنگام فروش سکه احتمالا با تخلیه حباب قیمت آن موجه شوید و سکه را با نرخ پایین تر از شما بخرند اما درباره طلای دست دوم این نگرانی وجود ندارد و شما دقیقا مطابق طلایی که خریده اید پول می دهید.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992