پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۱۷ هزار شکایت از شهرداری در ۱۸۸۸

نا رضایتی شهروندان تهرانی

بهاره آروین عضو شواری شهر تهران

رئیس کمیته شفافیت شهر تهران از ثبت ۱۷ هزار شکایت از سوی شهروندان تهرانی از شهرداری در سامانه ۱۸۸۸ خبر داد و گفت: حمل‌و‌نقل و شهرسازی بیشترین شکایت شهروندان تهرانی به ۱۸۸۸ است.

بهاره آروین در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به انتشار داده‌های ۱۸۸۸ یا سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران روی سامانه شفافیت گفت: سامانه ۱۳۷، سامانه‌ای است که عمدتا نیازها و فوریت‌های شهری را به‌صورت ۲۴ساعته پیگیری می‌کند و سامانه ۱۸۸۸، سامانه‌ای است که در آن شکایات و پیشنهادهای شهروندان درخصوص عملکرد مدیریت شهری ثبت و پیگیری می‌شود.

همچنین اگر پیام‌های ۱۳۷ بی پاسخ بماند، شهروند می‌تواند به سامانه ۱۸۸۸ شکایت کند؛ البته شهروندان بعضا در تفکیک این دو سامانه از یکدیگر دچار سردرگمی‌ می‌شوند.

وی همچنین تصریح کرد: وقتی از شفاف شدن شکایات ۱۸۸۸ سخن می‌گوییم، بحث فساد یا تخلفات مالی مطرح نیست، بلکه منظور کاستی‌ها و ضعف‌های عملکردی و فرآیندی شهرداری است که منجر به شکایت و انتقاد شهروندان می‌شود. مباحثی مثل رشوه، زدوبند، پارتی‌بازی و فساد مالی، موضوعاتی هستند که معمولا در ۱۸۸۸ پیگیری و رسیدگی نمی‌شوند.

وی در تشریح مزایای انتشار عمومی پیام‌های ۱۸۸۸ اظهار کرد: در گذشته شهروندان اطلاع نداشتند در محدوده سکونت‌شان چند نفر مثلا درباره تاخیر اتوبوس یا مشکلات زمین ورزشی پیام گذاشته‌اند؛ اما اکنون با انتشار عمومی پیام‌ها افراد می‌توانند به تفکیک مسائل شهری یا مراکز مسوول در شهرداری ببینند چه پیام‌هایی گذاشته می‌شود.

به گفته آروین، مجموع پیام‌های شکایت و انتقاد شهروندان در ۱۸۸۸ از ابتدای سال تاکنون، حدود ۱۷ هزار مورد بوده است. براساس گزارش‌های کلی وب‌سایت شفاف، در سال ۹۹ بیشترین گلایه‌مندی شهروندان در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بوده است که تاخیر اتوبوس بخش‌خصوصی، تعمیر و نگهداری پل عابر پیاده و تعیین هزینه حمل‌ونقل عمومی و تاکسی به ترتیب بیشترین سهم را از شکایات شهروندان داشته‌اند.

وی با بیان اینکه همچنین عملکرد حوزه شهرسازی و معماری دومین رتبه نارضایتی شهروندان را به خود اختصاص داده است که تغییر کاربری مسکونی به تجاری و اداری، ساخت و احداث بنای بدون مجوز، آلودگی‌ها و مزاحمت‌های ناشی از شهرسازی و تبدیل پارکینگ به انباری و تجاری بیشترین شکایات را متوجه خود کرده‌اند، گفت: سومین حوزه دارای بیشترین گلایه‌مندی نیز خدمات شهری بوده که اصلی‌ترین شکایات آن مربوط به قیمت محصولات و عملکرد میادین میوه‌و‌تره‌بار، زمین بازی داخل پارک‌ها و عملکرد متصدی کانکس بازیافت است.

عضو شورای شهر تهران در بخش بعدی سخنان خود اظهار کرد: اطلاعات منتشرشده از سامانه ۱۸۸۸ دو بخش دارد؛ بخش اول اِکسل‌های ۶‌ماهه (از ۶ ماه اول ۹۶ تا ۶ ماه اول ۹۹) از جزئیات پیام‌های ثبت‌شده در سامانه ۱۸۸۸ است. این جزئیات مشتمل بر موضوع پیام، تاریخ ثبت پیام، طول زمان رسیدگی به پیام، وضعیت بازخورد و وضعیت نهایی رسیدگی می‌شود. این فایل‌های اِکسل منبع خوبی برای پژوهشگران، متخصصان رسانه و مدیران شهری هستند.

آروین ادامه داد: بخش دوم هم تحت عنوان «گزارش‌های کلی سامانه ۱۸۸۸» داشبوردی برخط است که به نوعی بصری‌سازی بخش اول محسوب می‌شود.

 این گزارش‌ها با هدف ارائه چشم‌اندازی کلی از پیام‌های ثبت‌شده انتشار یافته‌اند و شامل جدول «موضوعات دارای بیشترین گلایه‌مندی»، «تعداد پیام‌ها بر حسب نتیجه رسیدگی»، «تعداد پیام‌های مرتبط با هر واحد اجرایی»، «میانگین زمان رسیدگی مرتبط با هر واحد اجرایی» و «جدول فراوانی پیام‌های راهنمایی و ارشاد» می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران اذعان کرد: البته داده‌های منتشرشده همچنان نیازمند تکمیل و ارتقاست. به‌عنوان مثال هنوز توضیحات کافی برای فهم و تعامل بهتر شهروندان از جداول اضافه نشده است یا لینک اختصاصی گزارش خطا برای داده‌ها وجود ندارد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992