پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=21

۴۰ سال حرکت در کنار صنف

حاج شیخ مصطفی مرسلی متولد سال۱۳۳۶درغرب تهران است. گرچه ریشه او به هیدج در استان زنجان برمی گردد.

حدود سال ۱۳۶۰ بود که به پیشنهاد هیئت امناء، انجمن اسلامی و نماز گذاران مسجد قدیم اکباتان برای اقامه جماعت پایش به میان بازاریان چراغ برق باز شد.

در آن زمان آیت الله محمدعلی عبادی طالقانی که قریب ۴۰ سال امام جماعت این مسجد بودند انتخاب ایشان را انتخاب احسن شمردند.

آیت الله عبادی از معمرین علماء و مورد عنایت حضرت امام نیز بودند. گاهی مرحوم سید احمد آقا برای دیدار ایشان به منزلشان می آمدند. پس از مدتی باتوجه به کسالت و زمین¬گیر شدن مرحوم طالقانی حاج آقا مرسلی امام راتب مسجد شد.

حجت الاسلام و المسلمین مرسلی از همان وقت کارمند وزارت خارجه بود که تا امروز نیز ادامه یافته و حضور در حوزه دفتر مشاورت بین الملل مقام معظم رهبری از وی روحانی دیپلمات با بینش سیاسی و اجتماعی ساخته است.

در طی این سالها او رده های مسئولیتی در وزارت خارجه را از پائین طی کرده و تا سطح معاونت وزارت خانه نیزپیش رفته است.

شیخ مصطفی مرسلی طلبگی را نزد پدر شروع کرد در تهران اساتیدی دید. از محضر حضرات آیات و حجج اسلام شهسواری، ایروانی، امامی‌کاشانی، خسروشاهی و حاج آقا مجتبی تهرانی استفاده کرد سپس به قم رفت از اساتیدی چون آیات عظام علوی گرگانی، مرحوم فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، مرحوم علی مشکینی، ابوالقاسم خزعلی، جعفرسبحانی، مکارم شیرازی، شیخ جوادآقا تبریزی، شهید مطهری، جوادی آملی، محمدی گیلانی  بهره برد. اجازه اجتهادش را نیز از آیت الله فاضل لنگرانی دریافت کرد.

اما از تحصیل رسمی نیز غافل نشد و مدرس دانشگاه در فلسفه غرب نیز هست.تالیفات و تقریرات و تصحیح چند جلد کتاب را نیز انجام داده است.

 انتخاب های سخت

حاج آقا مرسلی بارها در چند راهی انتخاب قرار گرفت. وقتی حدود ۲۵ سال داشت پیشنهاد حضور در نیویورک برای مدیریت مرکزاسلامی آنجا را دریافت کرد اصلا همین پیشنهاد پای او را به وزارت خارجه باز کرد. کار تبلیغی در آن جا که می توانست برای وی هم تجربه ارزشمندی باشد و هم فرصتی برای تحقیق و مطالعه ولی او باقی ماندن در تهران و امامت جماعت مسجد اکباتان را ترجیح داد. هنوز هم گاهی در درستی انتخابش علامت سوال می گذارد.

مرسلی در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم هیدج بود اما در همان چهار سال نمایندگی نیز ظهرها در مسجد اکباتان حاضر می شد. او می توانست سفیر ایران در چندین کشور منطقه یا خارج از منطفه باشد اما نپذیرفت. این ها نشانی ازدلبستگی و امید به نتیجه بخش بودن کارهایش در مسجد اکباتان داشت. وی طی چهل سال حضور در مسجد اکباتان هرگزحقوق دریافت نکرده و مراقب بوده است در مسائل مالی کمترین دخالت و تصرف را داشته باشد. برغم اینکه کارهای خیّریه توسط مسجد و تشکل های اقماری یا به صورت موردی با نظارت وی انجام شده است.

 چراغ اول

شیخ مصطفی مرسلی می گوید گاهی باید چراغ اول را خودت روشن کنی ومن آن جا که لازم بوده در حد توانم از درآمد شخصی کمک کرده ام. درآمدهای شخصی وی بیشتر شامل حقوق کارمندی و دانشگاه است.به عنوان یک روحانی متنفذ اجازه دریافت وجوهات شرعی از همه مراجع دارد اما هرگز رسیدی از خودش نمی دهد و رسید مرجع را به پرداخت کننده وجه ارائه می کند.

سال هاست مردم شامل: بازاریان چراغ برق و حوالی آن، مردم منطقه غرب تهران که در آن جا سکونت دارد و دیگران وجوهی برای صرف در امور خیّر دراختیارش قرار می دهند و او با سازماندهی گروه امدادصنف و خیریه مدینه الزهراء سلام الله علیها و نهادها و بنیادهای متعدد دیگر هم چون موسسه عترت فاطمی، بنیاد خیریه فردوسی، بنیادبین اللملی کنترل سرطان، حوزه های علمیه خواهران و دیگر مراکز به مصرف می‌رساند. از این میان گروه امداد صنف و موسسه مدینه الزهراء که مستقیماً به فروشندگان لوازم یدکی مربوط است در امور مستمری مثل تکفل خانوارهای ایتام یا کمک های امدادی درحوداث طبیعی یا ساخت بیمارستان و تهیه جهیزیه و امثال آن فعال است. کارهای گروه امداد و موسسه مدینه الزهراء زیر نظر ایشان با مدیریت اعضای متعمد صنف و کاملا ً منظم صورت می گیرد تا هم قابل ارائه گزارش باشد و هم ایشان درگیر دریافت و پرداخت های مالی نباشد.

مرسلی ویژگی هایی دارد که باید بدان توجه کرد. در مسجد بعداز نماز تا ۲ساعت یا بیشتر می ماند اما هیچ وقت دفتر مسجد را به صورت دفتر شخصی خود در نیاورده است. سفارش غذا برای خود یا مهمانان که عمدتاً مسئولین در بخش های مختلف خصوصاً دانشگاهی و پزشکان هستند؛ نداده است.

دفتر مسجد را مهمان سرا یا محلی برای گعده های دوستانه نکرده است.

وی بیشتر اجرایی بوده و در همان سال های اول حضورش اقدام به نوسازی مسجد کرده است. گرچه بعضی ها تامین وجه آن را غیر ممکن دانستند و از حضور در هیئت امناء انصراف دادند اما مرسلی کار را پی گرفت. برآورد اولیه نوسازی مسجد ۴ میلیون تومان بود که با تاخیر در ساخت به ۴۰ میلیون ختم شد. اکنون با گذشت چهاردهه سازه مسجد یکی از ماندگارترین بناهای مساجد تهران است.مسجد ساخته شده از نظر معماری و استحکام سازه عالی است و در سقف زیرزمین آن چندین طرح هنر آجرکاری به کار بسته شده است.

  اگر۱۰ نفر حاضر باشند

حجت الاسلام مرسلی که بضاعت خوبی در تفسیر، کلام، عرفان و نهج البلاغه  و هم چنین امور سیاسی دارد آمادگی خود را برای تشکیل جلسات درس یا مباحثه با حضور حداقل ۱۰ نفر اعلام کرده و از همین جا به جوان تر ها پیشنهاد می کنیم در این جلسات حضور یابند.

هیچ محدویتی از سوی حاج آقا مرسلی نیست و جلسات حتی به صورت کرسی های آزاد اندیشی نیز می تواند اداره شود.  شاید این اعلام آمادگی و دعوت برای همکاران جنبه اتمام حجت هم داشته باشد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992