پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=25

۴۰سال تجربه

گفت‌وگوبا حمید فراهانی مدیرعامل موسسه مدینه الزهرا(سلام الله علیها)

موسسه«مدینه الزهراء» سلام الله علیها در سال ۱۳۷۴ کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد. این موسسه به صورت اختصاصی برای حمایت از کودکان یتیم تاسیس شد چراکه پیش و پس از انقلاب فعالیتهای فراوان و متنوعی در امور خیریه از سوی خیرین صنف، انجمن اسلامی، امام جماعت و هیئت امنای مسجداکباتان صورت می‌گرفت این فعالیت‌ها از سال ۱۳۵۹ در قالب گروه امدادصنف تشکل و انسجام بیشتری یافت اما با این حال نیاز بود در موضوع ایتام و رسیدگی مستمر به خانواده‌های بی سرپرست نیازمند که مورد تاکید آیات و روایات متعدداست و آثار مهم دینی و اجتماعی دارد کار جداگانه و ویژه صورت گیرد. در این ارتباط گفت‌وگو کرده‌ایم با مدیرعامل موسسه که در ادامه شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

  موسسه«مدینهالزهراء» چه اهدافی را دنبال میکند؟

تشکیل این موسسه با همّت خیرین صنف به سرپرستی حاج آقا مرسلی و خیرینی ازصنف طلا و جواهر، کفش و کسبه خیابان جمهوری به سرپرستی حاج آقاتهرانی امام جماعت مسجد هدایت ایجاد شد. در ابتداء برای ایجاد یک مرکزیت ملکی در خیابان ظهیرالاسلام خریداری شد. سپس موسسه« مدینه‌الزهراء» ثبت قانونی شد و کارش را به صورت رسمی و اختصاصاً برای ایتام شروع کرد. بنابراین هدف سرپرستی خانواده‌های یتیم از نظر تمامی وجوه زندگی اعم از خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل و آموزش، ازدواج و اشتغال است.

 روال کار موسسه چگونه است؟

تقسیم کار و پایش های لازم صورت می‌گیرد؟

هیئت موسس پس از ثبت رسمی موسسه کار را تحویل هیئت مدیره دادند. هیئت مدیره هرهقته یکشنبه‌ها جلسه دارد و تمامی تصمیمات در هیئت مدیره اتخاذ می‌گرددو هرجا لازم به تحقیقات باشد افرادی تعیین شده و پس از انجام تحقیق گزارش کارشان را به هیئت مدیره ارائه می‌دهند تا تصمیم‌ نهایی در مورد کمک، میزان و نحوه آن اتخاذ گردد. البته سرعت واسپاری کارها و انجام امور بسیار خوب است. چون هم برادرها مخلصانه و مجدانه کار می‌کنند و هم موضوع حساس و نیازهای فوری است. هرسال یک مجمع عمومی داریم و گزارش کار سالانه را می‌دهیم و بودجه سال آینده معین می‌شود. اعضای موسسه و سایر خیرینی که حامیان موسسه هستند مبالغی را تقبل کرده و ماهانه پرداخت می‌کنند تا بتوانیم هزینه‌های جاری‌خانواده‌ها را تامین کنیم.

باید توضیح دهم که در برنامه‌های کلان حاج آقا مرسلی که روحانی روشن و باتجربه و مورد احترام و قبول جمع هستند هر چند جلسه یک‌بار در جمع اعضای هیئت مدیره حاضر می‌شوند ونظرشان را می‌دهند.

 اغلب نظرات ایشان کارشناسانه و مورد پذیرش همگان است. جناب آقای سید محمد شیرازی نیز که رئیس هیئت مدیره و پیشکسوت و معتمد صنف هستند نیز بر امور نظارت عالی دارند. در کل باید عرض کنم ما تشکیلات داریم و کار خیر با عشق و نیت خادمانه انجام می‌شود. سلسله مراتبی وجود ندارد.   

آیا موسسه درآمدهای ثابت هم دارد؟

این موضوع خیلی مهم است چون ما متکفل امور ایتام هستیم باید به صورت مستمر آذوقه، پوشاک، درمان، مسکن، آموزش، ازدواج و سایر امور ایشان را رسیدگی کنیم نیازمند نظم در پرداخت هستیم پس باید ورودی ها هم به هنگام و بی وقفه باشد لذا همان ملک خیابان ظهیرالاسلام به همّت خیّرین نوسازی شدو هرکس به حسب توانایی و اختیار خودش هزینه احداث یک واحد یا کمتر یا بیشتر را تقبل کرد. الان بیست واحد نوسازی‌شده است و قرار است برای کسب درآمد ثابت اجاره داده شود. پس ازاین پروژه درصدد هستیم موارد دیگری نیزبه عنوان منابع ثابت تدارک کنیم.

سطح پوششی که برای خانواده‌ها در نظر گرفته‌اید؛ چقدر است؟

حسب نیاز فرق می کند ما بیش ۱۲۰ خانواده تحت پوشش داریم که غذا، پوشاک، درمان، تحصیل، مسکن، اشتغال و ازدواج ایشان را درحد نیاز آن‌ها و مقدورات موسسه تکفل کرده‌ایم. اما مهمترین کار و برنامه ما خودکفایی و اشتغال است که با آموزش یا تامین سرمایه یا روش‌های دیگر پیگیر هستیم.

ازاعضای صنف چه انتظاری دارید؟

ما در گزارش دادن به صنف و اطلاع رسانی ضعیف عمل کرده‌ایم و مطمئن هستم اگر اعضای صنف بدانند این موسسه با برنامه و دقت زیر نظر معتمدین و با حداکثر شفافیت کار می‌کند کمک‌های لازم را خواهند کرد همان‌طور که تاکنون هربار به اعضاء مراجعه کرده‌ایم با روی باز و سخاوتمندی ایشان مواجه شده‌ایم.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992