پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت نمای جدید از 《مشتری》توسط تلسکوپ جیمز وب

ثبت نمای جدید از 《مشتری》 توسط تلسکوپ جیمز وب

دو ماه پیش بود که نام تلسکوپ جیمز وب بر سرزبان‌ها افتاد و عکس‌های تمام رنگی منتشر شده توسط این تلسکوپ همه را ذوق زده کرد و در فضای مجازی دست‌به‌دست شد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با هزینه ۱۰ میلیارد دلار ساخته شد و ۲۵ دسامبر سال ۲۰۲۱ راهی فضا شد و همان موقع گفته شد که با این پرتاب خبرهای خوبی از دنیای فضایی به دست بشر خواهد رسید.

تهیه عکس از اولین ستارگان کیهان که بیش از ۱۳.۵ میلیارد سال قبل به‌وجود آمدند و بررسی قابل زیست بودن سیاره‌هایی که دور خورشید می‌چرخند دو هدف بزرگ جمیز وب هستند.

اولین عکس‌های منتشر شده جمیز وب نیز در طیف مادون قرمز قرار داشتند و در آن کهکشان‌هایی که میلیاردها سال نوری با ما فاصله داشتند نیز دیده می‌شدند.

جیمز وب بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان است که اخیرا نماهای بی‌سابقه از مشتری را به ثبت رسانده است. در این تصاویر جزئیات شفق‌های قطبی، قمرها و حلقه‌های دور مشتری دیده می‌شود که همه ستاره‌شناسان را شگفت‌زده کرده است. در تصاویر منتشر شده چون چشم انسان قادر نیست پرتو فروسرخ یا همان مادون قرمز را ببیند، عکس‌های مادون قرمز به‌طور مصنوعی رنگی شدند تا ویژگی‌های مشتری را برجسته کند.

ایمکه دی پاتر، اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا نقشی کلیدی در این پروژه داشته است می‌گوید: این تصاویری که از مشتری به وست ما رسیده کاملا باورنکردنی است چون ما هرگز مشتری را به این شکل ندیده بودیم و انتظار نداشتیم که تصاویر به این خوبی به دست ما برسد.

 

 

بیشتر بخوانید : مدینه،شهر پیامبر

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب اهداف تلسکوپ فضایی هابل را دنبال می‌کند و نیراث‌دار آن است. چشمان طول موج نورهای مرئی را می‌بیند لذا هابل برای رصد نور مرئی تنظیم شده بود اما تلسکوم جیمز وب به‌صورت ویژه برای رصد طول موج‌های بلند تنظیم شده است. طول‌موج‌های بلند از دورترین اجرام آسمانی به ما می‌رسند و نامرئی هستند لذا ما قادر به دیدن آن‌ها نیستیم.

جیمز وب برای مامویت‌های بین‌المللی توسط ناسا، سازمان فضانوردی اروپا و کانادا هدایت می‌شود. به گفته ناسا از چند تصویر برای به‌دست آمدن نمای مشتری استفاده شده است و گسترش شفق‌های قطبی را در ارتفاعات قطب شمال و جنوب مشتری شاهد هستیم؛ شفق قطبی پرتوهای نور است که به وسیله خورشید در آسمان تشکیل می‌شود.

فاصله زمین از تلسکوپ جیمز وب ۱.۶ میلیون کیلومتر است اما این تلسکوپ قادر است نورهای ۱۳.۵ میلیارد سال پیش را که اکنون به ما رسیدند را تشخیص دهد؛ این نورها پس از انفجار بزرگ یا همان بیگ‌بنگ به زمین رسیدند.

 

 

 

بهتر است اینگونه توضیح دهیم که نور با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند و تلسکوپ جیمزوب نیز به ۱۳.۵ میلیارد سال نوری خواهد رفت، از آنجایی که عمر کیهان ۱۳.۸ میلیارد سال است، تقریبا به نقطه شروع کیهان خواهیم رسید.

عمر کیهان ۱۳.۸ میلیارد سال برآورد می‌شود و تلسکوپ جمیز وب، با آینه ۶.۵ متری و تجهیزات فوق‌العاده حساسش به فروسرخ، توانسته تصاویر قوس‌های قرمز رنگ کهکشان‌هایی که ۶۰۰ میلیون سال بعد از بیگ‌بنگ‌ تشکیل شدند را ثبت کند.

تصاویر منتشر شده از خوشه کهکشانی SMACS 0723 در دو ماه گذشته و تصاویر منتشر شده از مشتری، کیفیت داده‌های جیمز وب را تایید می‌کند لذا این تلسکوپ می‌تواند فضاهایی فراتر را رصد کند برای همین امکان دارد تصاویر ضبط شده توسط جمیز عمیق‌ترین تصویر دنیای کیهانی باشد.

 

 

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992